De Belgen controleren steeds meer op het doorbrengen van de lange weekendrust in de cabine.
In België geldt een verbod op het doorbrengen van de lange weekendrust – minimaal 45 uur – in de cabine. Brance-organisatie TLN meldt dat hier in toenemende mate op gecontroleerd wordt.
Deze controles bleven voorheen beperkt tot Wallonië, maar hebben zich naar Vlaanderen verplaatst. TLN noemt daarbij Genk in Belgisch Limburg.
Verontrustend daarbij is dat bij het vaststellen van overtreding niet alleen een boete wordt opgelegd van 1.800 euro per chauffeur, maar dat chauffeurs ook zwaar onder druk worden gezet om vooral voor onmiddellijke inning te kiezen. De mogelijkheid om in verweer te gaan tegen de opgelegde boete vervalt daarmee. Slechts via een consignatie kan later beroep worden aangetekend.
Intimidaties gemeld
TLN heeft deze intimidaties gemeld bij onder andere Euro Control Route, het samenwerkingsverband van inspectiediensten. Tevens zal TLN een brief naar het Belgische ministerie schrijven over deze wijze van controleren.
De kans is niet zo groot dat je als Nederlandse chauffeur je lange weekendrust in de cabine in België doorbrengt. Maar de wijze van controleren en de boetes zijn voor TLN onacceptabel.
Ook in Frankrijk is het doorbrengen van de lange weekendrust in de truck verboden. Het land stelde onlangs een extreme strafmaat vast voor deze overtreding. In Duitsland gaan eveneens stemmen op voor een cabine-weekendrustverbod.
Europese regels geven onvoldoende duidelijkheid of het strafbaar stellen van het doorbrengen van de weekendrust in de truck überhaupt mag. EU-landen interpreteren die regels allemaal op hun eigen manier.
Lees ook:
Extreme Franse sanctie weekendrust truck
Duitsers willen ook weekendrustverbod
Foto: Controle in België (ANP)