Chauffeurs staan de komende winter extra en meer gerichte truckcontroles te wachten in Noorwegen.
In de strijd tegen illegale cabotage en slechte winteruitrusting komt er deze winter extra controle-capaciteit beschikbaar op de Noorse wegen. Dit moet tot dertig procent aan extra controles opleveren.
Dat meldt de Noorse wegbeheerder Statens Vegvesen. “We nemen de winterse uitdagingen serieus”, zegt Bodil Rønning Dreyer, directeur van Statens Vegvesen.
Tevens gerichtere controles
“We gaan deze winter gerichter te werk wat betreft de types voertuigen die we gaan controleren en de locaties waar we dit gaan doen. Grensovergangen waar veel trucks passeren, trajecten richting havens met buitenlandse veerdiensten en routes die de nodige uitdagingen kennen voor trucks krijgen prioriteit.”
De winterse omstandigheden in Noorwegen zorgen voor talloze verraderlijke situaties. Met de juiste banden, het juiste materieel en enige kennis van zaken kunnen ongelukken voorkomen worden. Overigens hoeft de kortste weg niet de beste of de snelste te zijn. Het blindelings volgen van een navigatie-systeem wordt sterk afgeraden.
Verkeersveiligheid en eerlijke concurrentie
“De verkeersveiligheid is onze grootste zorg. Als verkeersdeelnemers zich aan onze regels houden, zullen we veiligere wegen hebben en minder oponthoud”, zo vervolgt Dreyer.
“Chauffeurs die niet serieus met hun vak bezig zijn, worden van de weg gehaald. Dit zal tevens bijdragen aan een eerlijkere concurrentie voor diegenen die zich wel netjes aan de regels houden en hun materieel op orde hebben.”
Zonder de juiste banden ben je nergens.
Naast controles op de juiste banden en de aanwezigheid van kettingen zal de nadruk ook op cabotage, remmen en een binnenkort in te voeren tolsysteem komen te liggen.
Scherp oog
Afgelopen winter werden bijna 50.000 controles uitgevoerd – 27.902 trekkende eenheden en 21.850 trailers. 1.641 voertuigen kregen een rijverbod en bij 2.481 voertuigen werd een boete uitgeschreven.
Bij sommige voertuigen werden extra controles uitgevoerd op rij- en rusttijden, cabotage, ladingzekering, remmen en overige technische mankementen. Van die trucks bleek een derde zo ernstig in de fout te zijn dat een rijverbod volgde.
“Uit dit hoge aandeel blijkt dat onze inspecteurs een scherp oog hebben voor bij welke trucks er iets mis zou kunnen zijn”, zegt Dreyer. Veelal zijn dit buitenlandse trucks. Met de modernste controle-middelen, meer controle-capaciteit en een verruimd budget zullen de controleurs hun werk deze winter nog beter kunnen doen.
Wil je meer lezen over wat je te wachten staat in Noorwegen en hoe je je goed kunt voorbereiden, lees dan de speciale Trucker’s Guide (PDF).
Openingsfoto: Controle bij Kristiansand in januari 2014 (VG).
Los van de gevaren blijft Noorwegen natuurlijk een prachtig land om op te rijden.