In Duitsland worden voorgoed geen boetes meer uitgeschreven voor niet standaard dieseltanks.
Dat meldt TLN. Er is een juridisch einde gekomen aan de tijd dat de Duitsers accijns-naheffingen en boetes konden opleggen voor het rijden met niet standaard dieseltanks, dankzij een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.
Europese richtlijn
De kern van het probleem was een Europese richtlijn, de EU accijnsrichtlijn. Hierin staat dat brandstoftanks die door derden zijn aangebracht niet onder de accijnsvrijstelling vallen.
In Duitsland controleerden instanties hierop, met als gevolg dat over reeds getankte diesel opnieuw accijns moest worden betaald, vaak gepaard gaande met een boete.
Uitspraak Europees Hof
Op 10 september deed het Europese Hof van Justitie echter uitspraak over dit probleem. Het Hof oordeelt dat onder het begrip ‘normale reservoirs’ reservoirs vallen die blijvend in of aan bedrijfsmotorvoertuigen zijn aangebracht en bestemd zijn om deze voertuigen rechtstreeks van brandstof te voorzien. Ook reservoirs die door iemand anders dan de fabrikant zijn aangebracht vallen onder dit begrip.
Vanaf 15 februari 2013 gold al een door TLN uit onderhandeld gedoogbeleid in Duitsland voor dieseltanks die niet door de truck-fabrikant aangebracht zijn.
Vanwege de Europese lengtematen en korte trekkerchassis, worden vooral trekkers met een voorloopas voorzien van een alternatieve dieseltank. In Engeland zie je dit soort oplossing daarom ook veel.
Lees ook:
Europees gerecht beslist over dieseltanks
Duits dieseltank-gedoe houdt aan
TLN naar Duitsland om dieseltanks