De Waard Transport & Logistics in Noord-Scharwoude heeft een nieuwe XF 460 motorwagen – de honderdste DAF voor het bedrijf.
De Waard bestaat al meer dan tachtig jaar en is een trouwe DAF-relatie. In 1962 nam men de eerste DAF 2000 DO-truck in gebruik. De jongste aanwinst is een rondom luchtgeveerde DAF FAN 6×2 met 460 pk Euro 6-motor en Super Space Cab.
“Destijds ging het om een DAF 2000 DO met kenteken VB-25-48. Een 6×2 motorwagen met 130 pk dieselmotor, waar elke week twee chauffeurs mee op Italië reden. Ze waren er destijds net zo trots op als wij nu op de nieuwe XF”, zegt huidig directeur Cees de Waard.
Eerder dit jaar leverde DAF-dealer Truckland Noord-Holland al vijf Euro 6 DAF XF-trekkers bij het transportbedrijf af.
De Waard: “Als bedrijf streven wij naar duurzaamheid en continuïteit op alle fronten. Dus naar duurzame relaties met onze klanten en leveranciers, maar ook met ons personeel en binnen de familie. Wij zijn dan ook trots op onze jarenlange relatie met DAF en Truckland.”
Veel denkwerk
Aan de ontwikkeling en levering van deze nieuwe DAF XF ging veel denkwerk vooraf en dat zie je terug in de details, zoals een sturende naloopas. “Daarmee gaan de banden vier tot vijf keer langer mee en deze as draagt bij aan een hogere koersvastheid”, zegt Cees de Waard.
De honderdste DAF voor De Waard komt zeker niet slecht uit de verf.
Verder is de DAF rondom luchtgeveerd, omdat de auto ook op de trein moet kunnen. Om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot terug te dringen is gezocht naar gewichtreducties door bijvoorbeeld van het weglaten van een laadklep.
Koeling via truckmotor
Om de laadbakken te koelen is gekozen voor koeling met een generator-voorbereiding die af-fabriek geleverd wordt door DAF. De Euro 6-motor van de DAF draait stationair bij stilstand en op de trein en fungeert als generator voor de koelinstallatie, waarbij de koeling zelfstandig de DAF-motor kan laten starten op momenten dat het nodig is.
De Waard transport heeft hiermee volgens DAF een wereldwijde primeur: als eerste transportbedrijf met een dergelijk systeem mag men op de trein. De truckmotor draait 1,4 liter brandstof per uur tegen 2,5 liter voor een normale koelgenerator. Verder heeft de truck grote tanks en dus voldoende capaciteit.”
Lean and Green
“We zijn Lean and Green gecertificeerd”, vervolgt de Waard. “In de komende vijf jaar moeten we twintig procent CO2-uitstoot besparen. Dat doen wij door steeds meer over te gaan van vervoer over de weg naar vervoer over het spoor. Om dat goed te kunnen doen, hebben wij de laatste jaren fors geïnvesteerd in de ontwikkeling geconditioneerde koelbakken, inclusief de bijbehorende satellietbesturing op de koelmotoren, temperatuurcontrole, start-stop en een meldingssysteem wanneer een motor uitvalt.”
Losse laadbakken gaan met de trein vanuit Rotterdam naar Verona, waar De Waard al jaren een eigen vestiging heeft. Maar men rijdt ook gewoon met de truck naar Italië. In Oostenrijk en Zwitserland wordt daarbij tevens gebruik gemaakt van de Rollende Landstrassen.
De Waard rijdt momenteel met vijftig trekkende eenheden, verdeeld over twee merken. Daarbij gaat het om trekker-opleggers en combi’s. De Waard Transport en Logistics is in 1932 opgericht en heeft nu 75 werknemers. Het bedrijf doet internationaal groupagevervoer met als specialisaties geconditioneerd vervoer en ADR-vervoer.
Deel onderhoud in eigen beheer
“Als bedrijf doen wij het normale onderhoud zelf en maken daarbij gebruik van de originele door de dealer geleverde onderdelen. Voor de grote beurten gaan alle voertuigen naar de betreffende dealerbedrijven. In het geval van DAF is dat Truckland in Heerhugowaard”, zegt de Waard.
Overigens reed De Waard voor 1962 ook al met DAF. De eerste aanschaf was een 2-assige DAF aanhanger in 1957.
Openingsfoto: De overhandiging van de honderdste DAF voor De Waard met van links naar rechts: Mark Schuttenhelm, Cees de Waard en Piet Dubbeld.