Hoe zou het zijn om met een truck van dertig meter en negentig ton te rijden?
In Zweden begon in 2007 een project met de naam ‘En Trave Till’, (ETT), oftewel: nog een stapel. In plaats van de standaard houttrucks met drie stapels boomstammen en zestig ton maximaal toegestaan totaalgewicht, kwamen er enkele negentig tons trucks op de weg in Noord-Zweden, die een extra stapel hout konden laden.
Zo begon de proef in 2007, met Volvo Trucks als één van de deelnemers.
ETT-proef, nu ook met een nieuwe FH16 750
Die ETT-proef loopt nog steeds, en wie zich afvraagt hoe zo’n dertig meter lange truck eruitziet, en hoe het werk van de chauffeur eruitziet op zo’n truck, moet zeker even onderstaande video bekijken.
Volvo Trucks TV ging namelijk op pad met chauffeur Roger Henriksson, wiens werkdag iedere morgen op het bizarre tijdstip van 01:50 uur begint. Roger rijdt met een ETT-truck, een nieuwe Volvo FH16 750 motorwagen met dolly, linktrailer en oplegger.
“Het was wel eng in het begin; er lijkt geen einde aan de truck te zitten als je in de spiegels kijkt”, zegt Roger. “En het gewicht was er ook natuurlijk.” Toch blijkt zijn ETT-truck behoorlijk wendbaar. Roger rijdt twee keer per dag op en neer tussen Överkalix en Munksund met boomstammen. In tegenstelling tot het werk van zijn collega’s is dit een vaste rit, maar dat deert hem niet. Vooralsnog rijdt hij legaal met de zwaarste en langste trucks van Europa.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Er zit 160 kilometer tussen Överkalix en Munksund bij Piteå, een rit van twee uur door het prachtige uiterste noorden van Zweden. (Google Maps)