Er duiken nieuwe, verontrustende, berichten op over achtergelaten Filipijnse Dinotrans-chauffeurs.
Het is lastig voor Truckstar om het bevestigd te krijgen, maar als het onderstaande verhaal klopt, dan is een nieuw dieptepunt bereikt in de uitbuiting van chauffeurs. Het beruchte transportbedrijf Dinotrans zou chauffeurswissels uitvoeren bij Rasstätten langs de Duitse autobahnen waarbij de Filipijnse chauffeurs voor dagen aaneen worden achter gelaten.
Joop van Rooij, voormalig voorzitter van Transport Belangen Vereniging Actie in de Transport, schrijft op zijn Facebook-pagina:
“Onze bron was vandaag in Rheinland-Pfalz, Raststätte Eifel-West. Daar heeft hij met onze tolk met een Dino-Trans chauffeur gesproken, welke door de firma daar was afgezet. Op deze Raststätte stond een vrachtwagencombinatie van Dinotrans met dubbele bemanning waar hij er één van was. Even later vertrok de combinatie en hebben zij deze chauffeur achtergelaten met enkele levensmiddelen, een waterkan en een tent. Daarnaast kreeg hij 25 Euro in contanten.”
“De bedoeling van dit alles is dat hier een chauffeurswissel plaats gaat vinden, maar kan wel enkele dagen duren. De chauffeur moet hier gewoon op wachten. Op een Raststätte even verderop stonden drie Dinotrans chauffeurs te wachten toen onze bron daar aankwam en was de politie reeds aanwezig. Deze drie chauffeurs hadden niet eens een tent meegekregen… Het enige wat zij hadden was een slaapzak en vuilniszakken om zich onder te verschuilen. Ook deelden zij mede dat zij zelfs 5 euro(!) contant hadden ontvangen. In beide gevallen bekommert zich op dit moment de politie om deze collega’s.”
TBV AIDT: ‘Schokkend’
Navraag bij TBV AIDT leert dat het bericht voor het eerst geplaatst werd op de Facebook-pagina van Kraftfahrer-Clubs Deutschland e.V. Ook Arjan van Erven van TBV AIDT is geschokt. Hij zegt tegen ons: “Dit is gewoon schokkend dat deze mensen als oud vuil op een parkeerplaats achter gelaten worden.” Van Erven benadrukt daarnaast de kwetsbare situatie van deze chauffeurs: “We weten niet hoe lang zulke mannen een werkvergunning kunnen krijgen. Ze zijn tenslotte formeel geen Europees burger.”
Dinotrans-dossier
Dinotrans is een in opspraak geraakte Lets-Duitse transportonderneming met aan het roer de Zweed Staffan Resare. Toen Truckstar op 18 februari 2013 als eerste Nederlandse nieuwsmedium het nieuws over de inzet van Filipijnse chauffeurs door Dinotrans bekend maakte, barstte de bom. Op social media als Facebook liepen de gemoederen zo hoog op, dat een chauffeur besloot een actiegroep op te richten: Actie in de Transport, nu TBV-AIDT geheten.
Dinotrans is vervolgens verscheidene keren in het nieuws geweest. Op Truckstar.nl hebben we daarom een Dinotrans-dossier aangemaakt. Hier kun je onze berichtgeving over Dinotrans teruglezen. Het bedrijf zou inmiddels zo’n 140 Filipijnse chauffeurs in dienst hebben.