Let op: na sommige storingen moet de digitale tachograaf opnieuw geijkt worden.
De digitale tachograaf is een apparaat dat de meeste chauffeurs het liefste uit het raam zouden gooien. Het ding houdt tot de minuut bij wat we doen, en kleine overschrijdingen leiden in diverse landen onherroepelijk tot hoge boetes, ook weken na het ‘vergrijp’.
Verplicht ijken na bepaalde storingen
Maar er loert ook een ander gevaar, zo meldt TLN. Soms schiet de digitacho in de storing. Na bepaalde storingen moet het apparaat opnieuw geijkt worden. Gebeurt dit niet, dan loop je kans een flinke boete te krijgen.
Een transportbedrijf kreeg onlangs zo’n boete: 2.200 euro. De digitacho van één van de trucks had de storing ‘fout in bewegingsgegevens’ gehad. Na deze storing had het ding opnieuw geijkt moeten worden, zoals in ‘verordening 3821 geregeld is. Maar dat ijken was niet gebeurd, met de heftige boete als gevolg.
Geef storingen goed aan je baas door
Om dit soort ellende te voorkomen is het belangrijk dat jij als chauffeur goed aan je baas doorgeeft wat voor storing de digitacho aangeeft, mocht dit een keertje voorkomen.
De baas kan met de juiste computersoftware rapporten genereren waarop de storingen worden weergegeven. In de Optac3-software kan bijvoorbeeld het rapport ‘gebeurtenissen en fouten’ gemaakt worden. Hiervoor moet wel eerst het massa-geheugen van de digitacho gedownload worden.
Daarnaast kan een nascholingscursus Digitale Tachograaf voor de Code 95 ook geen kwaad.