Schmitz heeft nieuwe chassisbalken ontwikkeld voor een nieuwe generatie trailers.
In plaats van het lassen van de bekende I- of H-vormige chassisbalken voor trailers, heeft men bij Schmitz Cargobull bedacht dat men sterkere Z-vormige chassisbalken kan maken door deze koud in vorm te buigen.
Duurzamer en sterkere Z-profielen
Volgens Schmitz zijn deze chassisbalken duurzamer (ze gaan langer mee), ze zijn sterker en kunnen preciezer gevormd worden dan de conventionele balken gelast kunnen worden. Bij de bouw en opbouw van de trailer verderop op de lijn levert dit kwaliteitsvoordelen op. In gewicht zijn de Z-vormige balken gelijk aan de oude chassisbalken.
De nieuwe Z-profielen worden gegalvaniseerd en krijgen een garantie van tien jaar tegen doorroesten. Interessant is tevens dat de steunen waar de as-ophangingen aan bevestigd zitten, evenmin aan de chassisbalken gelast worden. Deze worden met bouten vastgezet.
Sterkere trailers, interessant voor NL
“Het levert sterkere en stevigere trailers op”, zegt Volker Flatau, hoofd van de schuifzeilen-trailer-divisie bij Schmitz. Voor landen buiten Duitsland waar men met hogere treingewichten rijdt, zoals Nederland, is dit interessant nieuws. In Nederland mogen trucks vijftig ton zijn, in plaats van de veertig ton die in Duitsland geldt. Duitse standaardtrailers worden op veertig ton gebouwd en zijn daardoor sneller ‘op’ dan sterker gebouwde trailers.
Schmitz introduceert de nieuwe chassisbalken in een nieuwe serie trailers: de S.CS Genios-generatie, die in september op de IAA in Hannover gepresenteerd wordt.
Voor de productie van de chassisbalken heeft Schmitz dertig miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productiehal in Altenberge in Duitsland, de hoofdlocatie van Schmitz Cargobull. Van hieruit worden de balken tevens vervoerd naar productie-locaties in Spanje, Litouwen en Rusland.
Groot voordeel van de nieuwe Z-profielen hierbij is dat deze veel beter in elkaar passen, waardoor er volgens Schmitz meer profielen op een trailer geladen kunnen worden en het aantal transportbewegingen naar de andere productie-locaties verminderd wordt.
Een koud-gevormde Z-vormige chassisbalk loopt van de band in de nieuwe productiehal in Altenberge. In China, waar Schmitz in een joint venture zit met Dongfeng, wordt komende maand eenzelfde productie-faciliteit in gebruik genomen.