De hoogtemeters bij de gerenoveerde Coentunnel staan wellicht te scherp afgesteld.
Er zijn sinds de opening van de gerenoveerde buizen veel problemen met de hoogtemeting van vrachtwagens. “Er komt dan een vrachtwagen langsrijden waarvan wordt geregistreerd dat hij te hoog is voor de tunnel. De rijbaan wordt dan afgesloten. En dat gebeurt wel erg vaak”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen het Parool.
Strikte 4 meter en storingen
Voor de gerenoveerde buizen wordt een strikte, en wellicht iets te strikte vier meter gehanteerd. Hier speelt het probleem. Daarnaast zijn er in deze buizen nog enkele storingen geweest, waaronder afgelopen donderdag, waardoor één van de buizen afgesloten moest worden.
De naast de oude buizen gelegen nieuwe tunnelbuizen, die vooral zuid-noord-verkeer verwerken zijn met 4,3 meter een stuk ruimer ontworpen.
Met de bouw van A5 Westrandweg, de Tweede Coentunnel en de her-opening van de oude buizen is het wegennet in de noordelijke Randstad enorm verbeterd. De recente storingen en wellicht te krap afgestelde hoogtemeting doen de files echter weer terugkeren.
Vlakvoor de opening van de gerenoveerde tunnelbuizen liepen we tijdens een open dag nog door één van de buizen heen voor een mooie indruk.
De A5 Westrandweg is 17 kilometer lang en de nieuwste snelweg van Nederland. De weg heeft ook het langste viaduct van Nederland: 3,3 kilometer.
De Tweede Coentunnel is met 4,3 meter een stuk hoger en ruimer dan de oude tunnelbuizen.