Nog voordat hij begonnen is, dreigt de Vlaamse LZV-proef al te mislukken.
Waar in Nederland inmiddels meer dan duizend LZV’s ons land iedere dag een enorme dienst bewijzen, blijft het tobben met de LZV in Vlaanderen.
Na jaren van uitstel en vertraging zou de eerste Vlaamse LZV-proef deze zomer van start gaan. Echter, slechts enkele van de in totaal 88 aanvragen zijn door een selectie-procedure heen gekomen.
De rest van de aanvragen, waaronder alle aanvragen van Nederlandse transportbedrijven die ook graag naar Vlaanderen willen, zijn afgewezen. Daarmee lijkt de grensoverschrijdende inzet van Nederlandse LZV’s voorlopig nog een droom te blijven evenals wellicht de gehele proef zelf.
Te streng en te rigide
Volgens de Nederlandse branche-organisaties TLN en EVO hanteert het Vlaamse departement voor Mobiliteit en Openbare Werken te strenge eisen. Zo keurt Vlaanderen trajecten af die geen gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject kennen. In Nederland daarentegen is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject geen enkel probleem.
Daarnaast blijkt dat aanvragen voor de Vlaamse proef achteraf niet meer aangepast kunnen worden. Dat betekent dat iets simpels als het ontbreken van één document bij de aanvraag al genoeg is om van deelname uitgesloten te zijn.
Op basis van de aanvragen worden LZV-trajecten geselecteerd. De Kennedytunnel in de Antwerpse ring en delen van de Brusselse ring zullen gesloten blijven voor de LZV’s. Bovendien mag er niet meer dan tien kilometer op het onderliggende wegennet gereden worden.
Het is echter nog even de vraag of de proef op deze moeilijke manier überhaupt wel tot stand zal komen.
Transportbedrijf Van der Velden uit Bleiswijk is één van de Nederlandse transportbedrijven die mee wilden doen aan de Vlaamse LZV-proef. Onlangs ontving dit bedrijf uit handen van minister Schultz-van Haegen de duizendste Nederlandse LZV-ontheffing.