Een mooie Mack NR, een mooie vracht bomen op een mooie trailer, én een mooi verhaal. We kwamen het allemaal tegen op het Truckstar Festival.
In principe ligt het verleden natuurlijk achter ons. Maar niet op het Truckstar Festival, waar we tussen de klassiekers en de Amerikanen de prachtige gele Mack NR Lanova Diesel van een zeer enthousiaste Willy Gaffert uit Veghel tegenkomen.
Willy wil graag wat vertellen over de truck en alles daaromheen. In vroeger jaren had het bedrijf namelijk – toen nog in handen van Willy’s vader Theo – ook een dergelijke Mack. “De truck die hier staat is een restauratie-project”, zegt Willy. “Maar het mooie is dat onze chauffeur Ties, die vroeger op de oorspronkelijke Mack reed, er gewoon bij is hier. Naar hem hebben we deze Mack ook vernoemd”, aldus Willy, die Ties er bij roept voor het maken van een foto.
Willy Gaffert (rechts) en chauffeur Ties (links) naar wie de truck vernoemd is: Tieske.
Populieren laden
“Op zijn zeventiende reed Ties al met de Mack”, vervolgt Willy. “In eerste instantie als bijrijder, om in Brabant populieren te laden voor de klompenmakers. Canadese populieren groeien hard, het hout is erg geschikt om klompen van te maken en verder wordt het nu veel gebruikt voor de productie van eenmalige pallets”, legt Willy uit, beaamt door Ties zelf, die met een knikje en een grote glimlach iets minder spraakzaam lijkt dan Willy.
“Maar Ties reed ook geregeld met de truck naar Luxemburg om daar dennebomen te laden”, vertelt Willy. “Dat waren flinke ritten van twaalf uur. Om die geschiedenis weer tot leven te brengen, hebben we – al enige tijd geleden – deze Mack NR gekocht en hem langzaam weer opgeknapt. Maar het is wel een project van lange adem hoor,” lacht Willy.
De rode FTF op de achtergrond trekt na het festival de bomentrailer weer naar huis.
Hoe dan ook, de Mack staat er prachtig bij, en loopt soepel met wat mooie, ouderwetse, blauwe rook. “Wist je dat dit de eerste dieselmotor is die Mack zelf ontwikkelde?” vraagt Willy. “Het is een zes-cilinder lijnmotor. Hij levert 131 pk. Tenminste, dat leverde hij toen nieuw was. Hij werkt met Lanova lage druk-inspuiting en heeft een vijfbak met hoge en lage giering. Maar z’n vijf-laag mag je eigenlijk niet gebruiken. Hij kan een topsnelheid van 62 à 63 kilometer per uur halen.”
Met het hedendaagse verkeer zou de truck dus niet helemaal meer meekomen, zeker geladen met zo’n respectabele vracht boomstammen. “Hier op het festival staat de Mack onder de bomentrailer, maar die bomen-dolly rijden we met die rode FTF weer terug naar huis, en de Mack staat op een dieplader van één van de jongens hier”, legt Willy uit.
De trailer stamt uit de jaren zestig en werd in eigen beheer gebouwd.
Boomstam terug op de trailer
“Maar blijf even staan, dan hijsen we die stam weer op de trailer, kun je dat mooi op de foto zetten.” Dat kan zeker en dat doen we graag. Maar met stationair draaiende motor is de kracht waarmee de populierenstam naar boven gelierd wordt niet zo heel groot. Ties komt erbij, stuurt Willy de cabine in om een beetje gas bij te geven, en bedient vervolgens zelf de lierhendel. Als de stam de bovenkant van de twee rongen rondt, komt ie met een plof en een klein stofwolkje op de andere stammen te liggen. Vervolgens leggen de heren enkele kettingen om de vracht heen en zijn de bomen en de trailer weer klaar voor de tocht van Drenthe terug naar Brabant.
Vergezeld van gezellige ouderwetse blauwe rook rolt de stam via het ingenieuze kabelsysteem langzaam langs de buitenkant van de rongen omhoog.
Ties is afkomstig uit het nabij Veghel gelegen Dinther en was eerst werkzaam in de staalconstructie. Al snel werd hij echter door Willy’s vader Theo aangenomen om in diens bedrijf op de auto te gaan.
Een mooi verhaal, en met een beetje geluk zien we Willy, Ties en Tieske weer op de Mackdag op zondag 12 oktober in Amsterdam. Overigens, voor wie twijfels mocht hebben of het familiebedrijf Gaffert wel met z’n tijd mee gaat; klik hier om te zien welke truck er onlangs aan het wagenpark toegevoegd werd.
De Mack NR werd in talloze varianten als legertruck gebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog bleef een duizendtal NR’s bij Nederlandse transportbedrijven rijden. Deze trucks werden tot ver in de jaren zestig ingezet, in het zware werk zoals het boomstammen-vervoer, en in het lange afstands-werk.