Het mauttarief voor Euro 6 voertuigen gaat in 2015 naar 13,1 cent. Ook vervuilende trucks gaan minder betalen
De Duitse regering heeft op 2 juli een wetsvoorstel gedaan over nieuwe tarieven voor de LKW-maut. Het voorstel pakt gunstig uit voor Euro 6, maar ook voor Euro 2 en Euro 1 voertuigen.
Euro 6
De wetswijziging aangaande mauttarieven staat gepland voor 1 januari 2015. Voor Euro 6 voertuigen wordt een tarief voorgesteld van 12,5 cent (tot drie assen) en 13,1 cent (vanaf vier assen). Euro 5 voertuigen gaan 14,6 en 15,2 cent betalen in de genoemde klassen. Voor beide geldt dat het tarief voor trekker-opleggercombinaties gunstiger uitpakt dan nu het geval is.De tarieven voor Euro 5-trucks blijven hiermee nagenoeg gelijk. Euro 6 voertuigen daarentegen betalen 2,4 cent minder dan in de huidige situatie.
Ook daling tarieven Euro 2 en lager
Bijzonder is dat in het voorstel ook de tarieven voor ‘smerige’ Euro 2 en Euro 1 voertuigen wordt aangepast. Deze trucks uit de hoogste emissieklasse gaan tot 40 procent minder betalen als nu het geval is. Deze daling heeft onder andere te maken met het feit dat volgens EU-voorschrift de Mauttarieven in deze klasse maximaal dubbel zo hoog mogen zijn als in de gunstigste klasse.
Maut op Bundesstrassen
De nieuwe mauttarieven worden hoogstwaarschijnlijk op 1 januari 2015 ingevoerd en gelden voor voertuigen vanaf 12 ton. In oktober 2015 zou de LKW-maut ook moeten gaan gelden voor voertuigen vanaf 7,5 ton. Of de tarieven daarvoor gelijk zullen zijn aan de eerder genoemde bedragen, is nog niet duidelijk.
Daarnaast kondigde het Ministerie van verkeer dit voorjaar al aan dat vanaf 1 juli 2015 op 1.000 kilometer op provinciale wegen. In het huidige wetsvoorstel wordt niet gerept over verschillende tarieven voor snelwegen en provinciale wegen.
Bron: Verkehrsrundschau.de
Klik hier voor het complete nieuwsoverzicht