Truckstar is te gast bij DAF voor een nieuwe serie rij-impressies met Euro 6-bakwagens.
Eén van uw Truckstar-redacteuren is samen met de Belgische en Nederlandse vakpers te gast bij DAF in Verviers in de Belgische Ardennen. We gaan kennis maken met de motorwagens, combi’s en bakwagens van het Euro 6-programma. Zo’n 35 procent van alle Europese truckverkopen bestaat namelijk uit bakwagens en motorwagens. Alle reden voor DAF om eens extra de nadruk te leggen op hun LF- CF- en XF-bakwagens.
Er is een zeer grote diversiteit bij de bakwagens. Die diversiteit is te zien bij de opbouw, de PTO-mogelijkheden maar ook bij de mogelijke as-configuraties, waar DAF talloze benamingen voor heeft, zoals FAN, FAR, FAK, of FAX, om er even enkele te noemen.
CF 400 Construction- ruige haakarm-truck
We beginnen lekker ruig door in te stappen in een stoer uitziende CF 400 Construction. Dit is een FAT, oftewel een 6×4 motorwagen met dubbel aangedreven tandemstel. De FAT is alleen als CF te krijgen, of in dit geval als CF Construction. Onze truck heeft een haakarm-opbouw en in de container ligt de nodige hoeveelheid gravel zodat we lekker wat gewicht op de weg zetten.
In contrast tot alle moderne schakeltechniek van de aanwezige AS Tronic – met terreinsoftware – staat deze auto gewoon op bladveren en is ook de cabine mechanisch geveerd. Leeg zal zo’n auto iets meer stuiteren dan een luchtgeveerde variant, maar geladen zoals nu rijdt het zeer goed. Sterker nog, je voelt op een eerlijke manier wat de auto doet, en welke gevolgen het wegdek, in combinatie met snelheid en eventuele stuurbewegingen, op de auto heeft. Daarnaast heeft bladvering bij velen de voorkeur in het terrein.
Stoere truck, de CF Construction.
Onze route leidt ons niet ontoevallig over een stoffig, smal, onverhard pad met de nodige bochten en losse stenen. Als een tank zo stabiel koerst de CF Construction hierover heen terwijl het sturen erg soepel en secuur blijft. Qua kracht hebben we daarnaast weinig te klagen. De 400 pk en 1.900 Newtonmeter aan maximaal koppel van de MX-11 voelen lekker en bovendien klinkt de motor ook prettig. De hele truck heeft er zin in. Of anders gezegd: de cabine, de ophanging, de MX-11-motor, het nieuwe Y-vormige chassis, de AS Tronic, de aandrijving: alles werkt goed met elkaar samen en dat voel je. Wel een tegenvaller dat we weer snel terug zijn in Verviers.
En van de onverharde weg weer terug de verharde weg op. Op de beide wegtypes voelt de CF Construction zich helemaal thuis.
CF 310 – luxe bakwagen
We blijven in de CF-sfeer maar doen op bijna alle fronten een stapje terug. Dat klinkt veel erger dan het is. De CF 310 4×2, in DAF-termen een FA, waarmee we op stap gaan, heeft de lichtere PX-7-motor, maar wel met een voor een bakwagen riante 310 pk, en ook niet verkeerd: een slaapcabine, weliswaar met plat dak. Een dik DAF-bed bevindt zich achter de stoelen, en mocht je een keer een nachtje van huis zijn, of niet uitkomen met je uren, dan lig je in ieder geval uitstekend. Een strakke tautliner-opbouw siert de truck achter de cabine.
We rijden een stadsroute door Verviers, en ook al heeft het fenomeen rotonde in België ruimschoots zijn intrede gedaan; een daar op aangepaste rijstijl laat kennelijk nog even op zich wachten. Geeneen Belg geeft richting aan bij het verlaten van de rotondes en iedereen doet maar wat. Dat betekent een aantal keer voor Jan l@l remmen, en ook stoppen, wat jammer is voor het verbruik. Maar het geeft de CF wel de kans te laten zien dat hij in het hectische stadsverkeer goed uit de voeten kan. De truck pakt snel op, de versnellingsbak en koppeling aarzelen geen enkel moment.
Met 310 pk kom je niks tekort.
De AS Tronic heeft overigens zes versnellingen. Niet raar voor een distributietruck, maar met een tonnetje of achttien totaalgewicht en enkele steile hellingen, zoals nu, zou je misschien liever acht versnellingen hebben. Gelukkig helpen de 310 pk je wel uit de brand, want trekken doet-ie uitstekend. De iets lagere zitpositie is trouwens ook niet verkeerd in het stadsverkeer.
Handzaam, een lage instap, een lekkere motor, soepele versnellingsbak, prima zicht en een lekker bed achter de werkplek: wat wil je nog meer in het distributiewerk?
XF 440 BDF – stabiele afzetbakken-combi
Dan is het tijd voor het grotere werk. Een Duits gekentekende BDF/wisselbakken-combi, een XF SpaceCab, staat met draaiende MX-11-motor te wachten. De motorwagen is een FAR, ofwel een 6×2 met een 7,5 tons ongestuurde enkelluchts sleepas. Ook de vooras van deze truck is luchtgeveerd en een enorme hoogteslag (op alle assen) is mogelijk. Beide zaken zijn natuurlijk nuttig bij het oppakken en wegzetten van wissellaadbakken.
Vooral voor de Duitsers interessant: het hele afzetbakken-gebeuren.
In ons land is dit systeem niet bijster populair, maar de Duitsers zijn er helemaal weg van. Uiteraard wil men bij DAF over de oostgrens een goed alternatief neerzetten. De vooras kan vanaf de rijstand 90 millimeter zakken en 190 millimeter omhoog komen. De achterassen kunnen nog 5 millimeter verder omhoog en vergeleken met de Euro 5-versies is de hoogteslag sowieso flink toegenomen. Daarvoor is de luchtvoorraad vergroot en de luchtdruk in het systeem verhoogd.
Die luchtvering rondom, plus de nogal hoog geplaatste afzetbakken waar het nodige gewicht in geladen is, doen een hoog zwaartepunt vermoeden en daaruit afgeleid een deinend weggedrag. Maar dat blijkt niet het geval. De truck ligt als een huis op de weg en de aanhanger volgt keurig. De motor loopt mooi. Het geluidsniveau ligt lager dan in de CF-Construction, maar gelukkig hoor je de MX-11 toch lekker zijn werk doen.
De hoogteslag is iets vergroot ten opzichte van de Euro 5-versies.
Remvermogen
De MX Engine Brake doet het overigens ook heel best. Op de afdalingen maken we hier veelvuldig en met plezier gebruik van. Op sommige afdalingen binnendoor hebben we echter niet het volle remvermogen nodig. Om te kunnen variëren in remkracht krijgen we het advies handmatig een versnelling op te schakelen. Met een lager toerental is de remkracht minder en komen we met het juiste tempo de helling af. Je kunt je zelfs afvragen of je de intarder die DAF ook levert, en de truck zwaarder en duurder maakt, wel nodig hebt.
We loodsen de combi door het verkeer van Verviers terug naar ons beginpunt. Hier demonstreren we nog even de Truckstar-combi-achteruitrij-kunsten om de truck superstrak langs de stoeprand geparkeerd te krijgen en lopen nog een rondje om het span. Je kunt zo’n BDF-voorbereide CF of XF af-fabriek geleverd krijgen met twistlocks, zij-inrijbescherming en achterbumper, plus elektrische aansluitingen en werklichten. Er is keuze tussen versies voor afzetbak-lengtes van 7,45 meter en 7,82 meter. Bij die laatste kunnen de afzet-hoogtes variëren van 1,12 meter tot 1,32 meter.
XF 510 wipkar-combi
Hoe lekker de XF BDF ofwel FAR ook rijdt, toch ziet het er soms wat raar uit, die hoge Duitse afzetbakken. Dan zorgt de XF 105 wipkar-combi voor een veel fraaier plaatje. ’s Avonds hadden we al enkele foto’s in de schemering gemaakt van dit vlaggenschip en nu is het tijd om de sleutel om te draaien en te gaan rijden.
Alles ademt rust, kwaliteit en ‘lange afstand’ uit aan boord van deze XF. De MX-13 loopt rustig, iets stiller dan de MX-11, zo lijkt het, en het rijgedrag is zo mogelijk nog relaxter dan dat van de afzetbakkencombi. Dankzij de gestuurde naloopas – dit is een FAN – krijgt de wipkar nog een klein zetje mee naar de buitenkant waardoor hij in de bochten bijna als een treinwagon volgt.
Op en top een langeafstandsauto.
Een drieassige motorwagen zoals deze heeft sowieso het rijgedrag van een touringcar, maar dat luxe-gevoel wordt nog eens kracht bijgezet door het mooi afgewerkte interieur, dashboard, stuur en de fijne chauffeursstoel. Verder hebben we lol met de Driver Performance Assistant. Die geeft op het eind van de rit een totaalscore van 81 procent, 75 procent score op anticiperen en 87 procent score op efficiënt remmen. Dat lijkt helemaal niet gek. Geheim van het systeem is overigens dat je boven de veertig kilometer per uur eigenlijk niet meer aan de voetrem moet komen. Bovendien kun je je scores gemakkelijk in beeld brengen, of alleen je totaalscore in beeld houden tijdens het rijden.
Als koning cruise je door het Europese verkeer in de nieuwe XF Super Space Cab.
Tijdens pauze of rust is het genieten van de ruimte in de SuperSpaceCab. Bovendien zijn de bedden echt heel goed. Geen straf dus alles bij elkaar. Vanuit chauffeurs-oogpunt is dit één van de beste lange-afstandstrucks die je je in Europa kunt wensen.
Opbouwer
Maar ook op andere fronten heeft DAF met deze XF en de CF en LF bakwagens de boel goed op orde. Er is een staande Euro 6-uitlaat beschikbaar en DAF heeft duidelijk rekening gehouden met talloze opbouw- en PTO-wensen. Er zijn meerdere mogelijkheden aan het chassis om stroom en massa aan te sluiten, de chassis zijn vlak, diverse componenten zijn tussen de chassisbalken geplaatst om ruimte te winnen en wat plaatsing van die componenten betreft is er ook heel veel keus.
Verder kan DAF af-fabriek bevestigingsbeugels voor verschillende opbouwen leveren. Deze DAF-bakwagens zijn daarom niet alleen fijne rij-machines voor de chauffeur; ook de opbouwer kan er mee uit de voeten. Nu de baas nog even een proefrit laten maken.
Opbouwers kunnen volgens DAF gemakkelijk uit de voeten met DAF Euro 6-chassis.
Ook een koel-opbouw is eenvoudig te realiseren.
De XF rijdt heerlijk rustig.
De LF is een veelzijdige truck, die ook als LF Construction gebouwd wordt.