Scania introduceert de 450 pk 13 liter Euro 6-motor zonder EGR.
Scania-engineers zijn er opnieuw in geslaagd om een ingewikkelde puzzel op te lossen. Want hoe voldoe je aan de strenge Euro 6-norm met alleen SCR, en wel een hoog vermogensbereik. De nieuwe Scania motor – de DC13 147 – heeft evenmin een turbo met variabele geometrie nodig.
De SCR only-motor is de achttiende Euro 6-motorvariant die Scania aanbiedt. Het merk levert al een tijdje een 410 pk-motor die zonder EGR de Euro 6-norm haalt. Volgens Scania zullen vooral bedrijven die international vervoer doen geïnteresseerd zijn in de nieuwe 450 pk-versie. Deze bedrijven willen natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden maar leveren liever niet in op het gebied van koppel of rijcomfort.
Een procent
“Volgens onze eigen berekeningen op basis van een Scania Streamline is de extra brandstofbesparing met deze motor een procent vergeleken met de vorige 450 pk uitvoering die EGR en SCR heeft, maar die voor de rest hetzelfde is”, aldus Joel Granath, hoofd Productmanagement bij Scania trucks.
Motoren met alleen de SCR-technologie verbruiken wel meer AdBlue. Dat merkten we ook tijdens onze praktijktest met de Volvo FH 460. Die motor heeft wel EGR maar maakt daar tijdens het rijden minimaal gebruik van. Het gevolg is een iets lagere motortemperatuur, en een iets hoger AdBlue-verbruik.
Scania claimt dat het AdBlue-verbruik van hun SCR only-motoren op gemiddeld zes procent van het dieselverbruik uitkomt. Motoren die zowel EGR als SCR gebruiken kunnen drie procent realiseren.
De nieuwe motor-uitvoering levert net als zijn voorganger een maximumkoppel van maar liefst 2.350 Nm en dat is al vanaf duizend toeren beschikbaar. Overigens wordt ook nog wat gewicht bespaard door het ontbreken van het EGR-systeem.