Twaalf deelnemers young European Truckdriver Challenge door naar finale in Assen
Dit weekend vonden in Tilburg de halve finales van de Scania YETD plaats. De twaalf hoogst geeindigde deelnemers strijden op het Truckstar Festival voor een plek in de Europese finale in Zweden.
Uiteindelijk deden zaterdag en zondag in totaal 31 deelnemers mee aan het evenement, dat plaatsvond op het speciaal ingerichte terrein van Bakker Logistiek op industrieterrein Katsbochten in Tilburg. Jasper Bos van Scania: “Dit jaar zijn we op zoek naar truckchauffeurs die laten zien dat ze de dagelijkse uitdagingen aankunnen en daarbij kalm blijven in moeilijke situaties en onder druk. De chauffeur is en blijft de belangrijkste factor als het gaat om veilig, anticiperend en zuinig rijden en daar ligt dan ook de focus”. Met moeilijke situaties doelt Jasper op proeven waarbij de kennis van brandbestrijding en reanimatie wordt getest. Vaardigheid en de juiste inschatting is daarbij belangrijker dan snelheid.
Bakker Logistiek stelde haar bedrijfsterrein beschikbaar voor de YETD-competitie
Truckstar
Het is inmiddels traditie bij Truckstar om zelf mee te doen aan de tweejaarlijkse competitie. Dit keer was het de eer aan Marco Bloem. Volgens hem is de YETD een competitie die je zeker niet licht moet opvatten:”Het is een pittige wedstrijd waarbij ontzettend veel vaardigheden en kennis getest worden. Vooral tijdens de rijproeven wordt op heel veel punten gelet. Kleine zaken maken daarbij het verschil”, aldus Marco. Hij gaat verder: “Deelname aan de competitie is ook een stukje bewustwording. Vooral op het gebied van veiligheid. Je staat er niet bij stil, maar als je veel op de weg zit is de kans dat je betrokken raakt of getuige bent van een ongeval ook groot. De proeven in het onderdeel ‘health and safety’ zijn daarom best leerzaam.”
Knock the king
Een nieuw onderdeel betrof ‘Knock the King’, waarbij in een rechthoek vier paaltjes op de hoeken van het parcours omgereden moesten worden. De moeilijkheid zit hem hier in het feit dat er drie paaltjes staan: de twee achterste moeten blijven staan. Het is dus zaak om zo snel mogelijk vier paaltjes om te tikken. Gaan er meer paaltjes om, dan levert dat strafpunten op. Een beetje zoals bij het Truckstar Festival-onderdeel ‘Go and Stop’, maar dan op lage snelheid. Een pittig onderdeel wanneer je gewend bent om tijdens het manoeuvreren uit te stappen of uit het raam te hangen: dat is namelijk niet toegestaan.
Strenge beoordeling door de YETD-jury, gevormd door medewerkers van Scania en de Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten (O.S.C.)
Rijden
Voor het onderdeel zuinig rijden stonden twee Scania R410 trucks klaar. Aangezien de route grotendeels door de bebouwde kom ging was dit een pittig onderdeel. Remmen, uit laten rollen en op de juiste manier optrekken; alles kwam veelvuldig aan bod.
Sven van der Windt, de winnaar van de competitie op zaterdag had op dit punt een klein streepje voor. Hij rijdt namelijk zelf met zo’n nieuwe R410 en houdt zich tijdens zijn werk ook bezig met zuinig rijden: “Ik maak er een sport van om zo hoog mogelijk te scoren in het Scania Driver Support systeem”, aldus Sven.
Finalisten
Hieronder vind je een lijst met de kandidaten die door gaan naar de finale op het Truckstar Festival. Deze twaalf chauffeurs strijden voor een plek in de Europese finale, die op 12 september in het Zweedse Södertälje plaatsvindt:
Pascal van Laarhoven
Sven van der Windt
Danny Henskens
Michel Hoekstra
Tim van der Heide
Ricardo Zuurmond
Dennis Waarts
Jimmy van Til
Tim Sinke
Gert-Jan Tukker
Willem van Leeuwen
Antoon van Hooft
Meer informatie over het verloop van de YETD vind je op de speciale competitiewebsite. Extra foto’s van het evenement op de Facebookpagina van Scania Benelux.