Voor relatief kleine overtredingen gelden pittige boetes, zo blijkt uit het relaas van een chauffeur.
Dit weekend kregen we een email van chauffeur Tjitte Hempen. Hij is al dertig jaar chauffeur, en net zoals iedereen wel eens iets vergeet, overkwam hem dit ook een keertje: een dure grap, hieronder zijn verhaal:
Dure ADR-controle bij Utrecht
“Op 27 november 2013 kreeg ik ADR-controle, iets dat mij vaker over komt omdat ik veel met gevaarlijke stoffen rijd”, zo begint Tjitte.
“Ik had het die dag druk gekregen, omdat het bemonsteren van een tank lange tijd in beslag nam. Veel langer dan gepland. Het was een tank zonder ADR-lading. Het zou maar vier uur duren, maar dit werd uiteindelijk zeven uur. En omdat ik de volgende dag om 8 uur moest lossen in Duitsland, 600 kilometer verder, heb ik snel omgekoppeld nadat het monsterenklaar was, en ben ik vertrokken naar Duitsland.”
“Helaas heb ik daarmee niet meer aan het gevarenbord aan de voorkant van de auto gedacht. Het chassis met container was voorgeladen en volledig voorzien van alle nodige gevaar aanduidingen.”
“Bij Utrecht werd ik aan de kant gezet, en de inspecteur zei dat hij een ADR-controle wilde uitvoeren. Prima. Ik bood hem aan om in de auto plaats te nemen waar we rustig en droog de nodige papieren en uitrusting konden controleren.”
“Over het ontbreken van het oranje bord aan de voorzijde had hij nog niets gezegd; daar kwam ik zelf achter toen ik even naar buiten moest om het keuringsbewijs van het chassis op te halen en zag dat ik het bord vergeten was open te klappen.”
“Terug in de auto zei ik hem dat ik nu ook begreep waarom ik aangehouden was, en hij begon te lachen en zei dat ik daar dus een bekeuring voor krijg. Die heb ik afgelopen week ontvangen en daar word je echt niet vrolijk van: een bedrag van 782 euro!”
De boete werd onherroepelijkerwijs geschreven, maar dat die zou hoog uit zou vallen…
We moeten uren maken voor een redelijk inkomen
“We zijn allemaal hardwerkende chauffeurs die uren moeten maken om een beetje redelijk inkomen te hebben”, aldus Tjitte, die het daarnaast niet onredelijk vindt dat hij een boete kreeg.
Hij zegt: “Als je iets fout doet, dan moet daar ook een straf tegenover staan, daar ben ik het mee eens, maar we zijn allemaal mensen die ook fouten kunnen maken. Moet hier een boete tegenover staan waar je meer dan een week hard voor moet werken? We zijn toch geen criminelen, maar een hard werkend volk?”
Pittig boetebedrag, wees gewaarschuwd
Wij geven Tjitte groot gelijk. Het bedrag van 782 euro is een erg pittig boetebedrag voor een relatief kleine overtreding.
Op zich is het niet onterecht dat voor deze overtreding een boete staat, en dat die daadwerkelijk geschreven wordt. De strenge regels rond het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er niet voor niets. Stel dat de truck van Tjitte bij een ongeluk betrokken zou raken, dan is het voor hulpdiensten cruciaal dat ze direct kunnen zien dat de truck in kwestie gevaarlijke stoffen vervoert, ook als alleen de voorkant zichtbaar is.
Maar in dit geval was er geen direct gevaar. En daar zal iedereen het mee eens zijn. Zo’n hoog boetebedrag doet echter meer aan Belgische, Franse of Italiaanse politie-capriolen denken. Hopelijk is iedereen bij deze in ieder geval gewaarschuwd.