Van den Bosch Transporten verplaatst een deel van haar activiteiten naar het buitenland.
Tank- en bulkvervoerder Van den Bosch is Nederland zat, zo blijkt uit een persbericht van het transportbedrijf. Het bedrijf ligt al geruime tijd onder vuur vanwege de inzet van goedkope Oost-Europese chauffeurs via Oost-Europese dochterondernemingen.
Hiermee draagt Van den Bosch actief bij aan het uithollen van de transportmarkt, en wordt veel werk dat zich rond 500 kilometer van de thuisbasis afspeelt, door Oost-Europese chauffeurs in plaats van door Nederlandse chauffeurs gedaan, zo beargumenteert vakbond FNV Bondgenoten.
Buitenlandse charters
Van den Bosch brengt het anders: “Directe aanleiding is de al jaren durende discussie over de betaling van chauffeurs van buitenlandse vervoerders die internationale transporten verrichten in opdracht van een Nederlands vervoersbedrijf.”
Van den Bosch overweegt zelfs het hoofdkantoor, nu gevestigd in het Brabantse Erp, te verplaatsen naar een niet nader genoemd buitenland.
TLN en politiek ook onder vuur
Bovendien claimt Van den Bosch dat de politiek, werkgeversorganisatie TLN en de FNV niet hun verantwoordelijkheid nemen in het creeëren van duidelijkheid. De Nederlandse transportsector is daarom niet klaar voor Europa, aldus het transportbedrijf. “Met name de FNV heeft zich de afgelopen tijd onwrikbaar opgesteld.”
“Van den Bosch Transporten voelt zich gedwongen het door haar jaren geleden ingezette beleid van centralisatie van haar buitenlandse vestigingen naar het hoofdkantoor in Erp nu deels terug te draaien.”
Alle activiteiten uit NL
Maar in het persbericht dreigt men tevens met het helemaal uit Nederland verplaatsen van alle activiteiten: “Wanneer FNV en TLN niet hun verantwoordelijkheid nemen en met bruikbare en eenduidige maatregelen komen, zal Van den Bosch genoodzaakt zijn om verdere stappen te nemen, inclusief het verplaatsen van alle activiteiten naar het buitenland.”
Dat zou de Nederlandse schatkist aardig wat geld kosten in gemiste belastinginkomsten en het einde van nog meer Nederlandse banen betekenen. Precies het type dreiging dat Van den Bosch voor ogen heeft.
FNV: ‘Daar liggen wij niet wakker van’
Maar de FNV is daar niet van onder de indruk. “Daar liggen wij niet wakker van”, zegt Edwin Atema in een telefonische reactie tegen ons.
“Als je ziet hoeveel arbeid ze al uit Nederland verplaatst hebben; dat is sowieso al gigantisch. Maar het is wel veelzeggend dat ze dreigen met vertrek”, aldus Atema. “Ze moeten zich gewoon aan de Nederlandse wet houden en dat willen ze kennelijk niet.”
De vraag is echter wat de echte gevolgen zijn als Van den Bosch daadwerkelijk uit Nederland vertrekt. Atema: “Ze hebben heel veel werk rond Rotterdam. Dat is binnenlandwerk en valt sowieso onder de cabotageregeling; dat werk moet hoe dan ook onder Nederlandse arbeidsvoorwaarden worden uitgevoerd.”
“Van den Bosch is ook al gepakt voor illegale cabotage”, zegt Atema verder.
Ook voor de opdrachtgevers van Van den Bosch kunnen er gevolgen zijn. “De Unilevers en DSM’s zijn bedrijven waar Van den Bosch zaken mee doet. Die gaan wij wel aanspreken op het moment dat één van hun vervoerders zulke bokkesprongen maakt”, zegt Atema.
Loonconflict
In het persbericht omschrijft Van den Bosch verder een loonconflict: “De laatste actie van de bond is een financiële claim, die namens tien voormalige werknemers van de Hongaarse vestiging Silo Tank Kft, is neergelegd.” Silotank Kft is een dochteronderneming van Van den Bosch.
“De betreffende Hongaarse chauffeurs stellen in Nederlandse dienst te zijn geweest en eisen daarom alsnog Nederlands loon. Ook Van den Bosch Transporten wordt nu door de FNV in deze zaak betrokken, terwijl de klagers in Hongaarse dienst waren”, aldus het persbericht.
Atema: “Dat was een malafide constructie. De betreffende Hongaarse contracten werden in Erp getekend en als je naar Hongarije belde namen ze in Erp de telefoon op. Deze claim is een gevolg van fouten die het bedrijf toen maakte en staat overigens los van de principiële discussie.”
Van den Bosch claimt daarnaast dat de FNV liegt over uurlonen van 2 à 3 euro per uur en dat de FNV niet begrijpt hoe een Hongaars chauffeurs-salaris is opgebouwd.
Atema: “Net als in Nederland bestaat een Hongaars salaris uit een basisloon en een onkostenvergoeding van zo’n veertig euro per dag. De Hongaren werken vaak zo’n 160 tot 200 uur in een periode van drie weken en kunnen op die manier inderdaad op 1.600 euro uitkomen.” Het basisloon is echter waar de schoen wringt volgens Atema.