Lange vrachtwagencombinaties uit Oekraïne lijken een nieuwe vorm van concurrentievervalsing.
Van verschillende chauffeurs uit de bloemen- en plantensector ontvangen we op de redactie foto’s van erg lange vrachtwagencombinaties uit Oekraïne in Nederland, bijvoorbeeld op de bloemenveiling in Aalsmeer.
Wie iets beter kijkt, ziet dat de aanhangers van de trucks wel erg lang zijn en dat de totale voertuigcombinatie makkelijk de 20 meter overstijgt. Dat is anderhalf tot twee meter méér dan de wettelijk toegestane maat van 18,75 meter voor een vrachtwagen-aanhangercombinatie.
In de Regeling Voertuigen is een aantal artikelen opgenomen, dat de maximale afmetingen van al dan niet beladen voertuigen en samenstellen van voertuigen regelt. Deze artikelen dienen de verkeersveiligheid, maar zijn er ook om oneerlijke concurrentie te voorkomen door het standaardiseren van voertuigafmetingen en het maximaliseren van de laadruimte.
Voor koelcombinaties zoals op de foto geldt dus gewoon een maximum maat van 18,75. Alleen autotransporters mogen volgens de wet als samengesteld voertuig langer zijn.
Veiling
Volgens chauffeur Mike van Veen van Hogenboom transport rijden er inmiddels acht tot tien van deze combinaties rond de Nederlandse veilingen. Allemaal zijn het tweedehands trucks uit Nederland: “Er rijden onder andere trucks in de kleuren van Van Dongen, Moeijes en MPTrans, stuk voor stuk zo’n twee meter verlengd. Het valt vooral op wanneer zo’n combinatie naast een andere truck aan het dock staat. Dan zie je toch zo’n twee meter verschil.” Hij vervolgt: “Volgens mij zijn het allemaal trucks van één en hetzelfde bedrijf en rijden ze tussen Aalsmeer en een buitenlandse bestemming. Eén keer heb ik zo’n truck op de veiling van Naaldwijk gezien.”
Ondanks dat de lengte opvalt, is de aanpassing subtiel gedaan: de reclame van de voormalige Nederlandse eigenaar is op het verlengde gedeelte netjes meegespoten.
Foto: Ex Van Dongen combinatie. Nee, het is geen LZV!
Concurrentievervalsing
Voertuigcombinaties in deze samenstelling zijn een grote vorm van concurrentievervalsing: door de conversie kunnen vier tot zes extra pallets meegenomen worden. Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn de Oekraïnse praktijken niet bekend. Afdelingshoofd Frank Schouwaert: “Ik kan u meedelen dat dit fenomeen op dit moment bij onze inspectie niet bekend is. Tevens wil ik aangeven dat in Nederland de politie in eerste aanleg toeziet en handhaaft op de afmetingen van voertuigen.”
Hoogte
Mike van Veen spotte naast diverse verlengde combinaties ook een verhoogde combi, een ex-Nederlandse truck van FQX-plant. “Een vreemd gezicht, want die trucks zijn normaalgesproken al vrij hoog. De Oekraïners hebben de bak een stukje verhoogd en kleinere banden gemonteerd. Ik denk dat ze deze combinaties gebruiken voor het vervoer van dozen.”
Foto: Verhoogde combinatie van FQX-plant.
Wordt vervolgd.