Een chauffeur in Schotland heeft een rijverbod van maar liefst 21 dagen opgelegd gekregen voor niet handsfree bellen.
Een fikse, en vrij bizarre straf voor deze chauffeur, die, als je uitgaat van een werkweek van vijf dagen, ongeveer een maand niet mag rijden. Helemaal zuur is dat hij eigenlijk wel handsfree belde. Wat gebeurde er precies?
De chauffeur, Gary Lynn, werd in juni 2013 door surveillanten gespot in de Schotse plaats Dundee. Volgens deze agenten hield de chauffeur een zwart item voor zijn mond, terwijl hij aan het rijden was, en praatte hij daarin.
Microfoontje handsfree-systeem
Na ongeveer 400 meter werd Lynn staande gehouden en kreeg hij een boete van zestig pond, de standaardboete voor niet handsfree bellen. Lynn verklaarde dat hij een bluetooth-systeem in zijn truck gebruikte om te kunnen bellen maar dat het mircrofoontje losgelaten had van de zonneklep in de truck tijdens het gesprek. Hij had nog geprobeerd het ding terug te hangen.
Lynn legde verder uit dat hij het telefoontje moest maken om zijn aankomst op een loslocatie om het lossen te regelen. Dat was geen excuus volgens de agenten, en de boete was het gevolg.
Boete was niet genoeg
Maar daar bleef het niet bij. De boete was Deputy Traffic Commisioner Richard McFarlane in Edinburgh niet genoeg. De overtreding had plaats gevonden op een druk kruispunt, en Lynn reed in een handgeschakelde truck. Hij had herhaaldelijk moeten schakelen terwijl hij ook het microfoontje vast had gehouden.
“Hoe je het ook bekijkt, de chauffeur kon nooit fatsoenlijk de controle over zijn truck hebben gehad gedurende dat deel van de rit”, aldus de Deputy Traffic Commissioner tegen ons Britse zusterblad Commercial Motor.
Daarnaast bleek de chauffeur punten op zijn rijbewijs te hebben staan voor twee snelheidsovertredingen: “niet indrukwekkend voor een beroepschauffeur”. En dus besloot de Deputy Traffic Commissioner tot het opleggen van het rijverbod van 21 dagen. Het rijverbod lijkt een buitensporige straf, en moet waarschijnlijk ook als ontmoediging dienen naar andere chauffeurs.