Volvo was in 2013 het best verkopende truckmerk in Zweden. Voor de hand liggend, of juist niet?
Volvo verkocht in 2013 zo’n 1.900 nieuwe trucks op de Zweedse thuismarkt. Dat betekent dat Volvo daar de grootste is met een marktaandeel van 44 procent, zo meldt ons Zweedse zusterblad Trailer.
Ter vergelijking, DAF zit op haar thuismarkt Nederland rond de dertig procent marktaandeel.
Volvo en Scania: nieuwe FH doet nu van zich spreken
In Zweden echter is er nog een tweede truckfabrikant: Scania. Dat was in 2012 nog het grootste truckmerk in het land qua nieuw-verkochte trucks, met een marktaandeel toen van 42,7 procent.
Een jaar later is dat gedaald naar 40,2 procent en heeft de concurrent uit Göteborg het stokje overgenomen. De introductie van de nieuwe FH speelt daar een duidelijke rol in. Terwijl door de problemen in het wegtransport de gehele Zweedse truckmarkt in 2013 kromp met elf procent, daalde het aantal nieuwe trucks dat Volvo verkocht slechts met 2,7 procent.
“We hebben een intensief jaar achter de rug”, zegt Hans Börjesson van Volvo Trucks. “De respons op onze nieuwe modellen is enorm positief en we zijn bijzonder tevreden met de verkopen van de FH. Dat zien wij als een erkenning dat de nieuwe FH echt een goeie auto is”, aldus Börjesson.
Met zo’n FH16 750 ben je wel koning in Zweden, gerust ook zonder Globetrotter-cabine. Deze truck werd onlangs door Volvo Truck Center Stockholm afgeleverd aan de firma Måsvilan AB uit Ekerö.
Domineren
Het is duidelijk dat Volvo en Scania de Zweedse truckmarkt volledig domineren met een gecombineerd marktaandeel van meer dan 84 procent.
Maar dat betekent niet dat de andere merken er niet toe doen. Mercedes-Benz had in 2013 een marktaandeel van 8,2 procent (356 trucks), MAN 5,4 procent (235 trucks) en DAF 1,8 procent, oftewel 80 verkochte trucks, een fikse daling ten opzichte van de 118 van 2012.
Iveco verkocht twaalf nieuwe trucks in Zweden in 2013 en Renault verkoopt in het geheel geen trucks in Zweden.
Dat Volvo en Scania in Zweden al sinds mensenheugenis de dienst uitmaken, mag geen verrassing heten. Zorgelijk is echter wel dat ook in dit land het wegtransport het zwaar heeft, en dit terug te zien is in de dalende truckverkopen.