De Nederlandse truckcoureurs in de Dakar Rally reden een spannende achtste etappe in de Dakar Rally.
Martin van den Brink had in eerste instantie de vaart er lekker in. Maar een losgeschoten klem van de turbo en een smeltende leiding van de vierwielaandrijving hielden hem uit de top tien. Van den Brink kwam als twaalfde over de streep.
Maar misschien had het nog veel slechter kunnen uitpakken in de 302 kilometer lange proef. Van den Brink is in ieder geval niet ontevreden. Hij reed lange tijd achter Marcel van Vliet aan en wist ook Hans Stacey nog in te halen.
Snel en technisch
De achtste etappe leidde de trucks van Salta in Argentinië naar Calama in Chili, dwars door het Andesgebergte, over enorme hoogtes. “De proef was snel, maar aanzienlijk technischer dan gisteren. Er zat veel feshfesh in, waardoor het parcours op sommige momenten best zwaar was. Maar de Ginaf heeft daar geen moeite mee, die trekt daar prima doorheen. Ik denk dat ik rond de achtste plaats reed. We hadden het gas er lekker op”, aldus van den Brink.
Op tachtig kilometer voor de finish werd de bemanning van de Mammoet-truck ineens opgeschrikt door een hoop kabaal. Monteur Arjan Veenvliet constateerde, uit het raam kijkend, dat er een klem van de turbo moest zijn losgeschoten. “Met die herrie konden we wel doorrijden”, zegt van den Brink. “Maar al snel werd duidelijk dat het niet alleen dat was, maar dat ook de leiding van de vierwielaandrijving aan het smelten was. En zonder 4×4 kom ik niet door de proef. Daarmee konden we dus niet doorrijden.”
In de tien tot twaalf minuten die nodig waren voor de reparatie, kwam de eerder ingehaalde Stacey voorbij. Van den Brink: “Ik heb geklokt en we hadden zeker vijf minuten op hem gepakt. Toen heb ik wel even zitten balen.” Zonder het oponthoud van minimaal tien minuten en gerekend naar de tijd van Stacey, had er voor Van den Brink zeker een zevende en misschien wel een zesde plaats ingezeten. “Uiteindelijk hebben we het nog aardig gedaan”, vond Van den Brink.
Gerard de Rooy tweede en behoudt leiding klassement
Gerard de Rooy werd tweede en Karginov werd met zijn Kamaz eerste. De Rooy blijft echter de leiding houden in het truck-klassement. Het was opnieuw een snelle proef, en de eerste overigens die in Chili gereden werd.
De Rooy zat lange tijd gevangen tussen Karginov en Sotnikov in, en die wisten het spel tactisch perfect te spelen. Sotnikov reed voorop en reed iets onder het maximum. Gerard volgde en ondertussen kon Karginov langzaam maar zeker aansluiten.
Karginov reed net achter Gerard door de finishpoort heen en klokt af op 2:53:32 uur, de snelste tijd, omdat hij zes minuten na De Rooy gestart was.
De Belg Tom Colsoul zit bij De Rooy in de Iveco en zegt: De organisatie had ons verteld dat het vandaag een overgangsproef zijn worden en ja, het was inderdaad een verraderlijke proef. Er zaten een aantal gevaarlijke punten in, opletten dus tot de laatste meters. Aan het einde stond Nikolaev stil verder geen bijzondere dingen gezien deze proef. Niets kapot aan de auto, geen bandenproblemen. Geen boom gezien vandaag dus ook de voorruit kunnen sparen. We kijken nu uit naar morgen.”
Loprais kwam als vierde over de streep op 8:00 minuut van de winnaar. Veka MAN-rijder Peter Versluis volgde op plaats vijf, gevolgd door teamgenoot Marcel van Vliet op plaats zes. Een prima dag voor team Veka dus. De laatste twee Kamaz-rijders Shibalov en Nikolaev kwamen binnen op plaats zeven en acht.
Hans Stacey rijdt prima mee, maar heeft zware kilometers achter de rug.
Hans Stacey
Hans Stacey werd negende met eenachterstand van 15:17 minuut. Hans Stacey: “Het waren voor mij de laatste dagen soms zware kilometers. Gisteren in de etappe van Salta naar Calama ging het gelukkig weer wat beter. Wel had ik, net zoals alle collega rijders met mij, last van het vermogensverlies op hoogte. De ijlere lucht zorgt dat we niet het maximale uit onze motoren kunnen halen. Op een hoogte van 4.000 meter heb je dan toch al snel een 300 pk minder te besteden en dat merk je bij het bergopwaarts rijden heel goed.”
De snelle service van team Petronas De Rooy kon op deze pistes ook goed bijbenen; Jo Adua kwam binnen op de elfde plaats. Pep Vila volgde uiteindelijk op een prachtige dertiende plaats.
René Kuipers van team Eurol Veka werd veertiende en Maurik van den Heuvel van Dakar Speed reed opnieuw sterk en eindigde als vijftiende met zijn DAF.
Overigens vertrok de service-karavaan pas laat uit Salta in Argentinië om aan de 700 kilometer lange weg over de Andes te beginnen. De volgeladen trucks kwamen op een hoogte van boven de 5.000 meter maar moeizaam vooruit, en daarom duurde het lang voordat de monteurs aan het werk konden om de trucks te servicen.
Klik hier voor de truck-uitslag van de achtste etappe.
Klik hier voor de stand in het truck-klassement na de achtste etappe.