Het zware 16 liter-blok van Volvo ontbreekt natuurlijk niet in de overgang van Euro 5 naar Euro 6.
Komend voorjaar rollen de eerste FH16’s in Euro 6-uitvoering van de band. Interessant detail daarbij is dat deze ook in Gent gebouwd zullen worden. Daarmee breekt Volvo met de traditie dat de FH16 uitsluitend in Göteborg van de band rolt.
Geen gebrek aan pk’s en koppel
De FH16 heeft in Euro 6-uitvoering drie vermogensvarianten:
550 pk – 2.900 Nm
650 pk – 3.150 Nm
750 pk – 3.550 Nm
De drie motoren worden in principe geleverd met Volvo’s I-Shift. Wil je echter een FH16 met handbak, dan levert Volvo de 550 pk-versie met een iets afgeknepen koppel van 2.800 Nm.
Geslaagd
De nieuwe FH16 was vooralsnog alleen leverbaar als Euro 5- en EEV-truck. Met een nieuwe FH16 750 in EEV-uitvoering reden wij afgelopen jaar een comfortabele rit naar Schotland voor Grampian Continental en Continental Logistics in IJmuiden en Aberdeen, met de soepel schakelende I-Shift.
Vanaf 30 december is echter de Euro 6-norm verplicht voor elke nieuw op kenteken te zetten truck. “We zijn heel blij dat we erin geslaagd zijn om te voldoen aan de Euro 6-vereisten”, zegt Kristin Signert dan ook. Zij is, Long Haul Segment Manager bij Volvo Trucks. “En we zijn blij dat we tegelijkertijd het beste rijgedrag en de beste prestaties op de markt kunnen blijven aanbieden. Ook het brandstofverbruik blijft zeer concurrerend”, aldus Signert.