MAN TGX 18.400 XLX voor staaltransport
De tien trucks vervangen MAN’s van een vorige generatie die inmiddels zeven jaar dienstdoen bij het bedrijf. Mertens koos weer voor MAN vanwege het gunstige brandstofverbruik en de goede service van MAN dealers.
“Het lage verbruik valt ons echt op. Daarover zijn wij zeer te spreken”, aldus Marcel van Santen. Hij is directeur van de Van Santen Groep uit Haarlem waartoe Mertens Transport B.V. behoort. De tien nieuwe MAN TGX-trekkers van Mertens Transport B.V. vervoeren vooral staalproducten van en naar afnemers in Duitsland, de Benelux en Frankrijk. Transport over langere afstanden dus, waarbij het lage verbruik substantieel voordeel biedt. ”Naast het vervoeren van staal doen we ook exceptioneel transport, het vervoer van zware grondverzetmachines en kranen, zoals bijvoorbeeld Caterpillars. Dat doen wij in opdracht van importeur Pon Equipment. Maar ook grote aannemers als KWS, BAM, Heijmans en Boskalis behoren tot onze opdrachtgevers.”
Onderhoudscontract
De Van Santen Groep heeft een omvangrijk en gevarieerd wagenpark. Het omvat een kleine zestig trucks, waarvan ongeveer de helft van het merk MAN is, zowel de TGX 41.680 8×4 zwaartransporttrekker als de TGS 26.320 bakwagens voor het distribueren van bouwmateriaal in de binnenstad. Onlangs schafte Van Santen een TGL12.180 Euro-6 aan voor werkzaamheden bij TATA-Steel in IJmuiden. “Voor het onderhoud van onze MAN-trucks vertrouwen we volledig op de service van MAN Nederland Dealer. We hebben dan ook voor de nieuwe TGX’en onderhoudscontracten afgesloten.”
Mertens transport is onderdeel van de Van Santen groep uit Haarlem
Lange historie
De roots van het bedrijf reiken terug tot 1930, het jaar waarin oprichter Jan van Santen begon met het vervoer van en de handel in grint, gus- en duinzand. Het vervoer van kolen en puin voor aannemers in Haarlem en omstreken was een andere activiteit. In de jaren zestig verschoof het transport naar staal, kranen en machines.