De zogeheten Cyprusroute, waarbij transportbedrijven onder de Nederlandse premies uit proberen te komen, is illegaal, zegt de Sociale Verzekeringsbank.
Sommige transportbedrijven laten hun chauffeurs tegenwoordig werken via het bureau AFMB Limited Cyprus. Deze transporteurs kunnen daarmee hier de Nederlandse premies ontduiken, want ze betalen de Cypriotische premies.
Die bedrijven kunnen dus veel goedkoper werken, maar de route is illegaal, zo heeft de Sociale Verzekeringsbank geconcludeerd. De premies moeten gewoon in Nederland afgedragen worden.
FNV is blij
FNV Bondgenoten is zeer te spreken over deze nieuwe duidelijkheid. Bestuurder Edwin Atema zegt: “We zijn blij dat er nu ingegrepen is om deze ontduikingsroute te stoppen. Het specifieke bureau AFMB maakte op grote schaal reclame voor de volgens haar legale premieroute. Goedkoop blijkt hier wederom duurkoop.”
FNV Bondgenoten maakte onderstaande video over de zaak.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Premies moeten alsnog afgedragen worden
“Er moeten nu alsnog premies afgedragen worden in Nederland. De SVB is het gelukkig met ons eens dat dit een constructie is om de regels te ontlopen, en dat er geen echt bedrijf is op Cyprus en AFMB dus ook niet als werkgever gezien kan worden: exit schijn-constructie Cyprus!” zegt Edwin Atema.
Een groeiend aantal transportondernemers nam zijn toevlucht tot de Cyprusroute. Via deze route staan (Nederlandse) chauffeurs op de loonlijst van een uitzendbureau in Cyprus, maar rijden ze voor Nederlandse werkgevers.
Op die manier ontlopen werkgevers premies en worden werknemers feitelijk gedwongen mee te werken aan een constructie waarvan ze de gevolgen niet kunnen overzien. Het zorgt voor uitbuiting en oneerlijke concurrentie. Bovendien loopt de overheid op deze manier flink wat premie-inkomsten mis.
FNV: oplossing is niet malafide constructies
De oplossing voor de transportsector is niet het bedenken van malafide constructies. In de ogen van FNV Bondgenoten moeten deze constructies worden uitgebannen. De oplossing moet worden gezocht in het aansprakelijk kunnen stellen van de opdrachtgever. Opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, moeten aangepakt kunnen worden voor de negatieve gevolgen die de prijzenslag veroorzaakt over de ruggen van werknemers.