Schmitz Cargobull heeft onlangs een strakke nieuwe koeltrailer op de dam gezet bij Riedijk Transport in Yerseke.
De trailer is uitgerust met Rotos-assen, schijfremmen en lichtmetalen wielen. De voorste en achterste assen kunnen geheven worden. Aan het kopschot hangt een multitemp-koelmotor en aan de achterkant hangt een vouwklep onder de opbouw.
Op de achterdeur prijkt het logo van de visserboot van de vader van de drie broers Riedijk die nu het transportbedrijf runnen. “Hij was mosselvisser. Toen we met ons bedrijf begonnen, gold hij als een steun en toeverlaat. Hij gaf ons maximale ondersteuning”, zegt Tony Riedijk.
Opbouw zoals de broers willen
De koeler is inmiddels de derde Schmitz-trailer voor het bedrijf, dat nu negen trailers heeft en vijf trekkers.
Er wordt nationaal en internationaal gereden met – zoals de broers Jan, Eelco en Tony dat uitleggen – “al het eetbaars wat uit de zee komt”. De broers laten hun trailers opbouwen bij een van de partners van Schmitz Cargobull. “Daar weten ze precies hoe wij onze trailers willen hebben. Welke koelmachine, welke laadklep, welke lampjes en wat voor type kisten.”
“Schmitz Cargobull wist ons eerder te helpen toen we snel een trailer nodig hadden. We namen een demo over en al snel bleek dat die trailer altijd probleemloos deed wat ervan verlangd werd. Een jaar later hadden we weer zo’n situatie, dus konden we weer een Schmitz toevoegen aan de vloot.” Nu is er een derde trailer bijgekomen, die net als de andere opleggers tussen de 110.000 en 150.000 kilometer per jaar zal afleggen. De restwaarde zal na een aantal jaren naar verwachting goed zijn, en ook dat was een belangrijk punt.
Tijden zijn veranderd
Riedijk Transport rijdt voor alle bekende namen in de mosselwereld. Het bedrijf werd in 1989 opgericht en had een prima start. Maar ook in Yerseke zijn de tijden veranderd. “De business valt niet mee, we moeten het nu echt hebben van onze expertise om ons elke week van volle trailers te verzekeren”, aldus Tony.