Het Duitse Bundesverband Wirtschaft, Verkehr und Logistik (BWVL) wil dat Duitsland gaat nadenken over 44 ton.
Op dit moment is veertig ton het maximale gewicht voor trucks in Duitsland, met uitzondering van trucks die in het multi-modale verkeer rijden – in combinatie met spoorvervoer of de binnenvaart. Die trucks mogen al 44 ton zijn.
“Door 44 ton op zes in plaats van vijf assen toe te staan, zal tegelijk de maximale aslast veilig gesteld worden en het wegen en bruggen niet extra beschadigd raken”, zegt de voorzitter van BWVL Jochen Quick.
Duitse concurrentie-positie
Bovendien kan een verhoging naar 44 ton het aantal truckbewegingen doen dalen en het de concurrentie-positie van het Duitse wegtransport verbeteren. In verschillende buurlanden gelden hogere truckgewichten: Denemarken – 48 ton en 60 ton voor LZV’s; Nederland 50 ton en 60 ton voor LZV’s; België 44 ton, Frankrijk: 44 ton.
Een laatste voordeel is een zesde as: die zal het huidige probleem van een te zwaar belaste trekas voorgoed oplossen. Helaas gaat dat met de huidige Europese maatvoering voor trekkers vooralsnog ten koste van chassisruimte.
De BWVL is een Duitse werkgeversorganisatie waar zo’n 1.500 bedrijven uit handel en industrie zijn aangesloten.