Kenworth leverde onlangs haar 50.000e in Australië gebouwde truck af.
Ook al hebben ze in Australië enorme afstanden en rijden ze met de langste en zwaarste trucks op aarde; het is in weze maar een kleine truckmarkt. Daarom is het met een recht een ‘mile stone’ voor een merk om 50.000 trucks geproduceerd te hebben.
In de regio Melbourne, in de voorstad Bayswater, worden sinds 1971 Kenworths gebouwd. Na 42 jaar jaar, rolde onlangs truck nummer 50.000 van de band: bovenstaande dikke K200 trekker voor Rodney’s Transport Service, een transportbedrijf uit de plaats Wagga Wagga in de staat New South Wales.
Foto bovenaan: Mike Dozier (links) Managing Director Paccar Australia, overhandigt de sleutel aan Peter Rodney en diens vrouw Shanelle.
Trucks gemaakt in en voor Australië
De K200 die het transportbedrijf in gebruik nam, is niet alleen in Australië gebouwd, hij is tevens speciaal ontworpen voor de veeleisende omstandigheden Down Under. Want die kom je bijna nergens anders op aarde tegen: extreme hitte, rijden in zwaar afgelegen gebieden, stoffige mijnen en eindeloze woestijnen.
Daarbij komt dat trucks twee tot drie keer langere en zwaardere ladingen trekken dan trucks in andere werelddelen, en dat op wegen die niet altijd in topconditie zijn.
Rodney’s Transport Service
Rodney’s Transport Service (RTS) heeft al jaren Kenworths in de vloot waaronder ook veel torpedo-modellen en de feedback die het bedrijf Kenworth geeft, heeft meegeholpen bij de ontwikkeling van Kenworth trucks, zoals de K200.
Het transportbedrijf werd in 1992 opgericht en groeide snel uit van een klein bedrijfje met drie trucks tot een groot bedrijf met 104 trekkers, en diverse soorten trailers, voor diverse soorten werk: tankers, tautliners en tippers.
RTS heeft ook verschillende moderne T-Kenworths
Met een dergelijk B-double-stel zal de nieuwe K200 onderweg zijn. De trekker op deze foto was de 100ste Kenworth voor het bedrijf, het vorige type K-serie.
Cummins met 550 pk
De nieuwste truck – de K200 – heeft de Cummins ISXe5 motor met 550 pk. Oftewel een 6 cilinder, 15 liter Euro-5 motor. De Euro 5-norm staat gelijk aan de huidige Australische ADR 80/03-norm voor uitlaatgassen.
De chauffeur schakelt gewoon zelf met een ongesynchroniseerde Eaton Fuller RTLO20918B 18 speed-bak. De truck staat op assen van Meritor, heeft twee 750 liter dieseltanks en de 2,3 meter lange Aerodyne slaapcabine. Met de bijna-vlakke cabinevloer heeft de cabine een sta-hoogte van 1,83 meter.
Het is niet de eerste K200 in de vloot van het transportbedrijf, maar nummer 28, en zal ingezet worden in het B-double tautliner-werk. Hierbij zal de truck interstate ritten doen naar de grote steden in het oosten en zuid-oosten van het land: Brisbane, Sydney, Melbourne en Adelaide.
De Kenworth K200 werd drie jaar geleden gelanceerd, en is nu één van de best verkopende trucks in Australië. Kenworth is het best verkopende truckmerk van Australië. Op die moeilijke truckmarkt vechten verschillende Amerikaanse, Europese en Aziatische merken hard voor elke procent marktaandeel.
De Kenworth-fabriek in Bayswater produceert tevens trucks voor Nieuw-Zeeland, Japan, Thailand en Papua Nieuw Guinea.
Kenworth lanceerde de K200 in deze mooie introductiekleuren.
RTS heeft ook enkele DAF CF85 Paccar-broertjes in de vloot.