De Truckstar Truck van het Jaar-verkiezing 2014 is gestart en in volle gang.
Vandaag op vrijdag 18 oktober was de eerste dag van de Truck van het Jaar-verkiezing. Na een succesvolle Truck van het Jaar-verkiezing in het voorjaar van 2012, rijden en testen we dit jaar voor de tweede keer zeven trucks: de topmodellen van de grote zeven merken: 4×2 trekkers met lange afstandscabines en vermogens tot 500 pk.
De kaarten zijn opnieuw geschud
We doen de topmodellen opnieuw omdat met het aanbreken van het Euro 6-tijdperk de kaarten grotendeels opnieuw zijn geschud. Zo is er een geheel nieuwe Renault T-serie die de Magnum vervangt, is er een volledig nieuwe Volvo FH, een nieuwe DAF XF, en een nieuwe Iveco Stralis. Bij de Scania en MAN is er minder sterk vernieuwd en de nieuwe Actros kennen we uiteraard nog van vorig jaar. Een heel ander speelveld dus, en we willen allemaal graag weten hoe de verhoudingen nu zijn komen te liggen.
De kaarten zijn opnieuw geschud. Anderhalf jaar geleden stonden hier een FH ‘classic’ en een DAF XF105.
Wat is voor de chauffeur de beste truck?
Dat het Euro 6-tijdperk naast schonere uitlaatgassen ook grote verbeteringen voor de chauffeur met zich meebrengt, hebben we al bij verschillende merken geconstateerd. Maar welk Euro 6-topmodel is nou vanuit chauffeurs-oogpunt de beste? Daar gaan we middels deze verkiezing achter komen. De eerste zeven chauffeurs hebben zich reeds vol overgave op de zeven trucks gestort, en deze uitgebreid beoordeeld op talloze zaken.
Uiteraard wordt er door de chauffeurs een lekker stukje met de auto’s gereden om een goede indruk te krijgen van het weggedrag, schakelen, sturen, windgeruis, remgedrag, dode hoeken, etc. etc.
Maar de trucks worden ook aangedokt, het interieur wordt beoordeeld, de bedden en talloze andere zaken. Uiteindelijk worden alle scores per truck bij elkaar opgeteld en hebben we straks één truck die de welverdiende titel krijgt: Truck van het Jaar 2014 – gekozen door chauffeurs.
Voel jij je goed in een auto? Dat is waar het hier om gaat!
‘Belangrijk dat chauffeur vinger in de pap heeft’
Het gegeven dat de chauffeur een stem heeft, was voor testchauffeur Richard Kant (47) de reden om zich op te geven voor de verkiezing: “Ik vind dat heel belangrijk en goed, dat de chauffeur een vinger in de pap krijgt bij de beoordeling van wat nou vandaag de dag de beste truck is.”
Op het moment dat we Richard spreken heeft hij al met vier van de zeven trucks gereden, en wil hij wel wat kwijt over zijn ervaringen tot nu toe: “De DAF XF vind ik een mooie auto. Grappig vind ik dat de grille terugkomt in de achterwand binnen in de cabine.”
“De Renault T-serie is niet helemaal mijn smaak, maar rijdt hartstikke goed en de Mercedes-Actros heb ik tot nu toe op één staan”, vervolgt Richard. “En dat had ik vanochtend nog niet durven zeggen. Maar, ik moet nog met de Volvo, dus misschien verander ik mijn mening nog iets.”
Richard reed tevens met de Scania: “Ik rij zelf ook met een Scania van 2008. De R490 die we hier hebben is een Streamline, maar er is eigenlijk weinig veranderd. Hij rijdt uitstekend verder.”
Kritische testchauffeurs: Richard Kant (l) en Tom van Gestel (r).
Testchauffeur uit België
Tom van Gestel (33) is onze Belgische testchauffeur en had eveneens al met vier trucks gereden, waaronder de Scania. Ton: De Scania R490 is een heel leuke truck om mee te rijden; het nadeel blijft echter de vering.”
“Van de Iveco viel de automaat mij iets tegen. Toch is dit een leuk werkpaard, een fijne werkmachine. De DAF XF is een goede vrachtwagen, rijdt heel mooi. Bij de Renault vind ik het dashboard en de afwerking binnenin wat te hoekig, maar hij rijdt erg goed”, aldus Tom.
“Ik rij graag en ben in België docent vakbekwaamheid voor de Code 95. Voor mij is het voor mijn beroep goed om alle zeven trucks te kunnen rijden en te vergelijken. Toen ik las dat Truckstar testchauffeurs zocht, heb ik me direct ingeschreven. Ik ben fan van Truckstar, dus ja, het was logisch dat ik hier aan mee wilde doen. Ik denk dat de strijd zal gaan tussen de DAF XF en de nieuwe Volvo FH”, besluit Tom, voordat hij in de Mercedes Actros stapt.
Geen uitgemaakte zaak
Naar die uitkomst zijn wij zelf ook erg nieuwsgierig, want het is alles behalve een uitgemaakte zaak welke truck de titel Truck van het Jaar 2014 krijgt. Hieronder staan de zeven trucks in ieder geval afgebeeld in hun natuurlijke omgeving: op de weg!
De Scania R490 Streamline is een prachtig afgewerkte truck.
De Renault is helemaal nieuw en rijdt heerlijk.
De nieuwe Actros is een chauffeurslieveling en een stoere truck.
De Iveco Stralis ziet er fris uit. Maar vooral het interieur is er flink op vooruit gegaan.
De nieuwe Volvo FH is een zeer moderne en goed doordachte truck.
DAF zegt het zelf al: het is de beste XF die ze ooit gemaakt hebben.
De MAN TGX heeft betrouwbare techniek en scoort punten op de ruimte in de cabine.