In navolging van Zweden gaat ook Noorwegen een cabotagestudie opzetten.
Net als de Zweden willen ook de Noren inzicht krijgen in hoeverre trucks met goedkope (Oost-Europese) chauffeurs illegaal cabotagewerk verrichten in Noorwegen.
Met andere woorden, in hoeverre lijdt het Noorse transport onder de oneerlijke concurrentie.
In Zweden bleek deze zomer dat maar liefst 2.200 buitenlandse trucks Zweden als vast werkgebied hebben. Volgens de leider van de Zweedse cabotagestudie is dit een conservatieve conclusie. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk hoger.
Bovendien werd legale cabotage niet meegeteld – ook dit heeft een impact – en werden intermodale transporten tot 150 kilometer van de haven evenmin meegeteld.
Harde feiten ontbreken in Noorwegen
Ook in Noorwegen is illegale cabotage een serieus probleem, alleen harde feiten zijn er niet. Vanaf eind september kunnen Noren daarom een cabotage-app op hun smartphone zetten en daarmee buitenlandse trucks spotten en doorgeven.
“Dit zal ons een zwaarderwegend, op feiten gebaseerd beeld geven van wat buitenlandse trucks in Noorwegen uitspoken, maar ook over de grenzen in heel Scandinavië”, zegt Geir A. Mo, voorzitter van de Noorse branche-organisatie Norges Lastebileier-Forbund tegen het Noorse blad Transportmagasinet.
Want ook in Zweden en Denemarken zal men meewerken aan de studie en buitenlandse trucks in de gaten houden.
EU-gegevens onbetrouwbaar
Aan de Noorse statistische cabotage-gegevens ontbreekt momenteel goede input. Die zijn daarmee onbetrouwbaar. Maar de EU houdt cabotage-gegevens ook bij. Die zijn echter net zo onbetrouwbaar.
“Daar las ik dat in 2011 slechts negen procent van het transport in Noorwegen cabotage betrof”, zegt Geir Kvam van de vakbond Norske Transportarbeiderforbund (NTF). “Maar toen ik de cijfers van de herkomst van de trucks per land las, brak mijn klomp. Landen als Polen, Estland en Letland hadden helemaal geen gegevens ingestuurd!”
Piraterij
“Voorzover ik weet is piraterij niet toegestaan in Noorwegen, en illegale cabotage is pitarij met behulp van een truck”, zegt Mo.
Overigens zijn Mo en Kvam zich tevens bewust van het menselijk gezicht van de illegale cabotage: “Achter het stuur van veel Oost-Europese trucks zitten duizenden Oost-Europese chauffeurs die bar weinig verdienen omdat anderen ze uitbuiten. Dat is social dumping!”, aldus Kvam.
Het verzamelen van gegevens zal plaatsvinden in oktober en november. Dan volgt een analyse die geleid zal worden door de Zweedse onderzoeker Henrik Sternberg. Die leidde ook de Zweedse cabotagestudie.
De Noorse cabotagestudie staat echter geheel los van de eerdere Zweedse cabotage-studie.