Deze week lag onze testtrailer op de schotel van een flinke Mercedes Actros 1845 Euro 6 GigaSpace voor onze Praktijktest.
Voor deze test hebben we ongeveer alles gemeten wat er te meten valt, en onze vaste Ardennen-route gereden. Uiteraard lees je binnenkort in Truckstar de volledige test en al onze bevindingen, inclusief de verbruikscijfers, maar hieronder alvast een eerste indruk, enkele foto’s en antwoord op enkele goeie punten die we van bezoekers van onze Facebookpagina kregen.
De Actros kwam van de fabriek in Wörth. Mercedes heeft voor dit soort pers-doeleinden een hele vloot trucks in Duitsland, allemaal in het rood, en dat levert in combinatie met onze trailer een prettig beeld op.
De instap en hoogte
Laten we beginnen met een goede opmerking bij de Facebook-foto van maandagavond van onze test-Actros. Een chauffeur noemde namelijk als kritiekpunt de hoogte van de cabine.
Als je van buitenaf de truck bekijkt, zijn de verhoudingen gewoon goed. Maar de vlakke cabinevloer, een innovatie van Renault met de AE, zorgt in combinatie met de noodzaak voor extra koeling van de Euro 6-motor, voor een vrij hoge instap. Vijf flinke stappen de hoogte in, om precies te zijn.
Die instap zelf is overigens prima. De treden zijn goed en diep genoeg en ook de stijgbeugel zit op de juiste plaats. Maar die moet je wel een keer overpakken tijdens het in- of uitstappen. Dus even snel met een bekertje koffie in de hand de auto invliegen, is er niet bij.
De Duitse testchauffeur van Mercedes maakt nog even de voorruit schoon, voordat we gaan rijden. Ook hiervoor moet je de hoogte in, maar dat gaat wel heel makkelijk. Boven de nummerplaat zit een opstapje met profiel en daarboven kunnen twee stevige opstappen uit de grille opengeklapt worden.
Eenmaal achter het mooi gevormde dashboard plaatsgenomen, is de zitpositie inderdaad hoog. Als je zelf een Volvo FM of DAF CF gewend bent, weet je niet wat je overkomt. Je kijkt letterlijk op alles neer en je bent bang dat je het contact met de werkelijkheid onder je helemaal kwijt bent. Toch went het snel en valt het reuze mee. Qua zicht blijven fietsers en auto’s prima in beeld, en de cabine is goed, maar stug genoeg geveerd. Je voelt prima wat de truck doet op de weg.
Het contact met de weg is qua zicht en wat je voelt dus gewaarborgd.
Een andere opmerking van iemand op onze Facebook-pagina was dat je knie van buitenaf te zien blijft. Toch is dit juist een goed punt aangezien je daarmee, net als in de nieuwe FH, een beter zicht hebt op wat zich direct naast jou ophoudt. Weer een andere opmerking betrof de ruimte achter het stuur. Die lijkt ons prima. De langste van ons aanwezige team is 1,91 meter lang, en hoeft de stoel niet in de achterste stand te hebben.
Driver acceptance
Dan is er bij een nieuw truckmodel altijd het punt van ‘driver acceptance’. Ofwel, wil je in zo’n auto gezien worden, en zou je er blij mee zijn als je baas er voor jou één bestelt. Inmiddels is de nieuwe Actros al even in beeld en is duidelijk dat de Actros op dat gebied goed scoort.
Op de truckstop bij Dreihütten aan de E42 in het Duits-sprekende deel van België, ontmoetten we twee chauffeurs van Verweij’s Trucking en een chauffeur van Weeda die gedrieën met een aantal containers op weg waren. Ook zij waren duidelijk te spreken over de Actros.
Veel chauffeurs vinden het een mooie auto en zijn ook enthousiast over het dashboard en het interieur. Degenen die er mee gereden hebben, delen tevens de mening dat ie goed rijdt, lekker stuurt en uitstekend schakelt.
Rijcomfort
Wat betreft het rijcomfort is er echter wel kritiek gekomen op de cabinevering. Tijdens onze Rijdt ‘m zelf naar Duitsland voor JSB, merkten wij zelf ook op dat de cabine heftig naar voren en achteren kan slaan als je bijvoorbeeld een viaduct op dendert.
Ook zijn er klachten geweest over een zekere kadans die onplezierig aanvoelt. De hoge zitpositie versterkt die uiteraard, maar Mercedes heeft daar aan gewerkt. Bij onze Actros was van de zweepslag en de kadans praktisch niets te merken.
Het rijden met deze Benz is echt wel genieten.
De motor
Dan de nieuwe 13 liter 6 cilinder-lijnmotor die in samenwerking met de Amerikaanse motorenfabrikant Detroit Diesel ontwikkeld werd. Stationair draaiend, tokkelt die een beetje merkwaardig, maar als je gas geeft, verwarmt een prettig diep geluid de cabine. Met veertig ton en 450 pk moet de motor wel werken. Maar met optrekken schakelt ie nog rustig van z’n 5 naar z’n 8 en pakt ie ook laag in de toeren uitstekend op.
Alles bij elkaar een heerlijke, dikke auto dus, deze Actros. Alle andere bevindingen, waaronder hoe de Predictive Powertrain Control werkt, (dat systeem kent de weg inclusief alle hellingen en past de snelheid daar op aan om brandstof te besparen), lees je binnenkort in Truckstar.
Ook de vele rotondes in Europa, zoals die op de achtergrond, zijn goed te behapstukken met de Actros.
Dit blijft een mooi stukje techniek. Je bedient er ongeveer alles mee – inclusief de standkachel, die met het warme weer van deze week ff uit bleef. Handig is ook dat de sleutel oplaadt als ie in het contact zit. Je hoeft nooit een leeg batterijtje te verwisselen.
Velen hadden ‘m al zien staan op de Nobis-truckparking in Asten.