Soms ligt het trucknieuws op straat
Dat gaat zeker op voor de ontmoeting met Gert Luisman en zijn zoon Marc. Vorige week troffen we het duo met een kersverse Mercedes Actros 1851 op industrieterrein Hessenpoort in Zwolle. Vader en zoon hebben er net een rondje Nederland voor DHL op zitten.
Hoewel Gert slechts op parttime basis af en toe onderweg is met de truck, vertelt hij ons graag wat meer over de bijzondere Benz. “Deze truck is van Jan Spijkers, een zelfstandig ondernemer uit Gramsbergen. Jan rijdt groente en fruit voor verschillende opdrachtgevers en wil de truck graag zo efficiënt mogelijk inzetten. Ikzelf werk tegenwoordig niet meer als chauffeur, maar mag nog graag een ritje doen. Daarom val ik regelmatig een dag in bij Jan. Morgen gaat hij er zelf weer mee op pad naar Denemarken.”
Spijkers kocht de truck dit voorjaar bij Mercedes-Benz dealer Wensink in Hoogeveen. Een telefoontje met de eigenrijder biedt de nodige achtergrondinformatie over de truck: “Ik kon deze truck aanschaffen met slechts 2000 kilometer op de klok. Het was een showroom-demo van Mercedes-Benz Nederland, en heeft zodoende eigenlijk alleen binnen gestaan en af en toe op een evenement. De auto is dus praktisch nieuw.”
Ongeluk
De aanschaf van een nieuwe truck gebeurde noodgedwongen, nadat Jan ten gevolge van een ongeluk afscheid moest nemen van zijn vorige trekker, een in opvallend oranje gespoten Scania R480. Jan: “Het betrof een ongeluk buiten mijn schuld, maar de truck werd wel total-loss verklaard. Toen moest ik op zoek naar een nieuwe trekker. Met het oog op de toekomst wilde ik graag een Euro 6 voertuig. Ik ben toen trucktests door gaan nemen in diverse vakbladen, en daar kwam onder andere Mercedes erg gunstig uit naar voren. Verkoper Alexander Cremer van Wensink kwam vervolgens met een passend voorstel waarna ik tot aanschaf ben overgegaan.“
Jan liet de truck door de monteurs van Wensink op diverse punten aanpassen. Zo beschikt de truck over grotere brandstoftanks van SB-components met een totaalinhoud van 1300 liter, en zijn diverse exterieurdelen van de ruime Gigaspace cabine meegespoten. Vier lampen in de zonneklep en een setje Kelsa sidebars zijn de enige zichtbare verfraaiingen op de trekker. Jan: “De Actros straalt de klasse van Mercedes uit en dat wilde ik graag zo houden. Een truck moet voor mij stralen door eenvoud.”
Foto: Jan’s vorige truck, per toeval naast een Actros demotruck in de haven van Travemunde.
Lümmelecke
Ook van binnen is de truck slechts op subtiele wijze aangepast. De GigaSpace cabine biedt standaard al veel luxe en zodoende vulde Jan de uitrusting slechts aan met een sateliettelevisie. Meer heeft de truck volgens Jan niet nodig. Sprekende over het interieur roemt Jan ook de ‘Lümmelecke’ bijrijderstoel/zithoek waarmee de Actros is uitgerust. Jan: “Dat is nou iets wat ik nooit besteld zou hebben als ik de truck zelf had moeten samenstellen. Maar het zit erop en ik vindt het een verademing. Het is een plek waar je echt tot rust kunt komen tijdens je pauze. Bovendien blijft het tweede bed behouden, ondanks dat de stoel tegen de achterwand staat.”
Geheel in lijn met Jan’s voorkeur voor eenvoud, behield hij de antracietgrijze demokleur van Mercedes-Benz. Wel liet hij een afbeelding van de kop van een ‘jak’ op de zijkant van de Mercedes aanbrengen. Voor de volledigheid: de jak is een rundersoort dat voornamelijk voorkomt in Centraal-Azië. Daar wordt de evenhoevige door de lokale bevolking onder andere ingezet als lastdier.
Jaks
Jan legt uit waarom een afbeelding van het dier de Actros siert: “Voorheen runde ik het bedrijf samen met een compagnon, Arjan Klompjan. De naam Jaks is een samenvoeging van de eerste letters van onze voor- en achternamen. In maart van dit jaar zijn we op vriendschappelijke wijze uit elkaar gegaan om allebei als zelfstandige verder te gaan. De naam Jaks is echter gebleven. Deze afbeelding voeren we al sinds het begin van onze samenwerking in 2006.” Wie goed kijkt ziet dat er aan de afbeelding een toepasselijk detail is toegevoegd: tussen de hoorns van de jak is de Mercedes-ster te ontdekken. Jan: “Dat was een idee dat spontaan ontstond en het paste precies. Een subtiel detail dat ook gewaardeerd werd bij Wensink.”
Jan rijdt sinds anderhalve maand met de Actros en is prima te spreken over de statige Duitser: “Het is een prettig sturende en comfortabele truck met een zeer hoog afwerkingsniveau. Schakelen doet hij perfect en ook de motor heeft een pittig karakter. “ Over het rendement van de dikke 510 pk 12,8 liter OM 471 krachtbron kan Jan nog geen gefundeerde uitspraken doen. “In de korte tijd dat ik er mee rij heb ik voornamelijk lichte vrachten vervoerd. Nu ligt de brandstofconsumptie nog op een zeer gunstig niveau, maar voor een volledig beeld zou ik het verbruik over langere tijd moeten meten.”
Gert en Marc Luisman, samen op stap met de Actros