Toegegeven, hij rijdt al even rond, maar wij hadden hem nog niet gezien. De Volvo VN van HSF Logistics.
Als je aan een opvallende vloot auto’s denkt, schiet de naam HSF je niet direct te binnen. Moderne, maar vrij sober opgebouwde Daf, Scania en Mercedes trucks domineren het wagenpark van het immense koel- en vriestransportbedrijf. De altijd glimmende Volvo VN van chauffeur Frankie Kok is dan ook een vreemde eend in de bijt. En wat voor één!
Wasstraat
Met een speciaal aangepaste Van Eck oplegger, die sinds 2012 achter de trekker hangt, staat er een bijzondere combinatie op de weg. Frankie, al 14 jaar in dienst bij HSF en sinds zijn zevende kind aan huis, is dan ook superzuinig op de Amerikaanse Zweed. “Sinds ik deze auto heb, sta ik iedere dag in de wasstraat”, vertelt hij enthousiast. “Je moet dan ook wel truckgek zijn om met deze wagen te rijden”.
Achter de VN hangt een korte, minstens zo opvallende, Van Eck oplegger
Wennen
Uiteraard heeft de inzet van zo’n combinatie meer consequenties. Bijvoorbeeld voor de ritten die je uitvoert. “Ik rijd voornamelijk Nederland, België en Frankrijk. Duitsland is vanwege de EURO 3 motor ongeveer verboden gebied. En in plaats van 26 blokpallets neem ik er 22 mee”. Hoewel HSF veel hangend vlees vervoert, is dat voor de VN niet weggelegd. “De oplegger is daar te licht voor en deze combinatie ‘dweilt’ net teveel voor dat soort werk. De overstap van een Highline naar deze Volvo was anderhalf jaar geleden dan ook flink wennen!”.
Werkauto
Ondanks een aantal beperkingen is de VN toch een echte werkauto. “We hebben ook een Peterbilt, maar die is puur voor de hobby en bijvoorbeeld trouwerijen. Deze wagen is natuurlijk een eyecatcher, maar moet wel gewoon meedraaien”. Helaas verliep dat niet altijd vlekkeloos; zeker in de beginperiode bij HSF waren er geregeld motortechnische problemen. “We waren er bekend mee dat deze auto een aantal kuren had. Dat was voor de vorige eigenaar, Vendrig Transport uit Someren, ook reden om afscheid te nemen van de neus. Gelukkig gaat het de laatste tijd beter en rijd ik er met veel plezier mee!”.
Vendrig uit Someren was de eerste eigenaar van de neus
Festivalganger
Voordat de Volvo in 2011 met een koeler de weg op kon, werd het chassis met 60 centimeter verlengd. “De vorige eigenaar had er al een tweeasser van gemaakt. Wij hebben het chassis weer verlengd zodat er een koeler achter past”. Deze ingrepen leverden een bijzondere en waarschijnlijk unieke uitvoering op. Feit is dat er een opvallend en strak geheel is ontstaan en dat Frankie er supertrots op is. Op het Truckstar Festival kun je de VN met eigen ogen bewonderen.
Met zo’n auto kun je aankomen op het gala!