De nieuwe DAF XF is het meest geslaagde Euro 6 truck-design.
Dat vinden bezoekers van Truckstar.nl. Zij brachten in de poll hun stem uit op welk Euro 6-ontwerp in hun ogen het meest geslaagd is van de zware lange afstandsmodellen van de zeven Europese truckfabrikanten.
DAF XF krijgt 40 procent, Volvo FH 24 procent
De nieuwe DAF XF wordt door veertig procent van de 2753 stemmers als meest geslaagd Euro 6 truck-design gezien.
Op de tweede plaats volgt de nieuwe Volvo FH met 24 procent.
Op de derde plaats komt de Scania R-serie met veertien procent, gevolgd door de nieuwe Mercedes Actros met twaalf procent van de stemmen.
De nieuwe Renault T-serie krijgt vijf procent van de stemmen, terwijl de vernieuwde MAN TGX en de Iveco Stralis Highway het met repectievelijk drie en twee procent van de stemmen moeten doen.
Interessante resultaten
De resultaten zijn interessant. Het is bekend dat DAF een geliefd truckmerk is onder Nederlandse chauffeurs. Uit een eerdere poll op onze website bleek zelfs dat DAF het meest populaire merk is. Maar toen DAF de nieuwe XF presenteerde, moesten we wel even slikken met z’n allen.
Inmiddels rijden er al vele tientallen, of honderden nieuwe XF’s rond in de kleuren van onze transportbedrijven en zijn we snel gewend geraakt aan het radicale ontwerp van met name het front, zo is onze conclusie.
In Nederland is DAF populair, maar ook de Engelsen hebben een sterke band met DAF.
Precies hetzelfde geldt voor de nieuwe Volvo FH. Volvo heeft met deze auto een nog grotere stap gemaakt dan DAF met de XF, omdat de FH een totaal nieuw design is.
En ook aan deze truck moesten we wennen. Vooral de band onder de voorruit met het Volvo ‘iron mark’ werd niet door iedereen gewaardeerd en ook het scherpe lijnenspel van de nieuwe FH kan radicaal genoemd worden. Toch valt het design goed in de smaak, zo blijkt uit de tweede plaats in de poll.
De twee Zweedse merken lopen niet parallel met hun cabines. De Volvo FH is helemaal nieuw. De Scania R-serie-cabine werd geintroduceerd als de 4-serie in 1995. Wat betreft vermogens doet de Scania R730 niet onder voor de FH16 750, hoewel ie daar toch zijn meerdere in moet erkennen.
Scania bekend en geliefd
Een oude bekende in dit rijtje is de Scania R-serie. Toch is dit wel degelijk een Euro 6-design. Scania was er enkele jaren geleden al vroeg bij om het bestaande model, de van de 4-serie afgeleide R-serie, aan te passen op alle Euro 6-eisen.
Daarbij moest vooral meer ruimte gecreëerd worden onder de cabine en werden de lamellen in de grille versmald om meer lucht toe te laten voor betere koeling. Dit ontwerp is zeker geslaagd, al was het geen enorme verandering. De verwachting is dat Scania in de komende jaren met een opvolger komt van de geliefde R-serie.
Actros opvallende en bekende verschijning
De nieuwe Actros is net als de FH een geheel nieuwe truck en werd al in 2011 gepresenteerd. De nieuwe Actros verkoopt goed en is inmiddels een bekende verschijning geworden. Maar opvallen doet ie toch, en vriend en vijand is het er over eens dat het een flinke vooruitgang is vergeleken met de vorige generaties Actros.
Renault scoort met T-serie
De nieuwe Renault T-serie krijgt direct na de lancering twee weken geleden, vijf procent van alle stemmen. Dat is knap aangezien Renault niet het populairste truckmerk in Nederland is, en we de truck alleen nog maar in demo-kleuren op foto’s hebben gezien en gecamoufleerd op de weg hebben zien rijden.
Renault heeft een sterk eigen gezicht aan de truck gegeven, dat tevens stoer overkomt. En dat wordt gewaardeerd.
MAN en Iveco stukje stoerder
MAN en Iveco krijgen met hun Euro 6-ontwerpen de minste waardering in onze poll. De MAN TGX is in Euro 6-uitvoering een stukje stoerder geworden, maar voor velen blijft het een wat zakelijk ogende cabine.
De Iveco Stralis Hi-Way werd een jaar geleden gepresenteerd en is wel degelijk een stap vooruit vergeleken met zijn voorganger. Vooral in het interieur is er veel verbeterd. Het front werd eveneens iets stoerder gemaakt maar het grootste nieuws zit bij de Stralis Hi-Way onderhuids. Iveco haalt namelijk de Euro 6-norm zonder EGR toe te passen. Daardoor hoefde er geen extra ruimte onder de cabine gegenereerd te worden, en kon het bestaande cabine-ontwerp blijven.