Onlangs verkocht Scania haar 500e Euro 6-truck, een mijlpaal. Maar daar hield het niet op.
De 500e Euro 6-Scania was een R480-trekker voor Akkertrans in de kleuren van Dijco. Begin deze maand werden de sleutels overhandigd.
Daarna volgde onder andere Imtrans uit Vlaardingen met de ingebruikname van een Euro 6 G440 motorwagen. Ook in andere opzichten is dit overigens een bijzondere auto, aangezien de laadvloer op slechts 100 centimeter van de weg ligt. Ladingen van 3 meter hoogte zijn daarmee geen probleem bij viaducten en tunnels.
Imtrans doet verhuizingen, opslag en speciale transporten. Een truck als de nieuwe G440 met z’n 33 ton/meter-kraan en gestuurde naloopas is daarbij onmisbaar.
R480 voorloopas-trekker
Ook Tuinvariant B.V. schaart zich in het rijtje recente Scania Euro 6-rijders. Het bedrijf kocht een R480 voorloopas-trekker om de stenentrailer mee te trekken.
Tuinvariant levert diverse sierbestratingen, tuinhuisjes, waterpartijen en andere gewichtige zaken. De nieuwe Scania zal vooral in het zuiden van Nederland ingezet worden. Het bedrijf heeft namelijk vestigingen in Wessem, Nederweert en Maastricht.
Tien keer R440
Verder schafte Vredeveld onlangs tien R440 Euro 6-trekkers aan, inclusief het Ecolution by Scania-pakket om het verbruik van de trekkers en het zuinig rijden van de chauffeurs te kunnen monitoren en verlagen om een vooraf bepaald streefverbruik te halen. Tevens hebben deze auto’s spoilerverlengers, sideskirts, Active Prediction en de twee-pedaals Opticruise.
V8 na de zomer
Opmerkelijk is echter wellicht dat het hier niet om uitvoeringen met de geliefde V8-motor gaat. Scania komt pas na de zomer komt met een V8 Euro 6-variant met 520 pk en met 580 pk. Dit is de 16,4 liter V8 van de huidige 730 in Euro 5-uitvoering. De versie met 730 pk volgt begin 2014.
10 pk en 50 Nm erbij voor 6-cilinders
Wat betreft de 12,9 liter-motoren is daar inmiddels een tweede Euro 6-generatie gelanceerd – zoals je in de nieuwste Truckstar kunt lezen. De uitvoeringen van 440 en 480 pk krijgen er 10 pk en 50 Nm koppel bij en kunnen volgens Scania twee procent zuiniger lopen dan hun 440 en 480 pk-voorgangers.
Er is nu ook een 410 pk-uitvoering aan toegevoegd, en er komt nog een 370 pk-uitvoering. Ook de 9,3 liter vijfcilinders komen natuurlijk als Euro 6 beschikbaar, (ook als gasmotoren overigens met vermogens van 280 en 340 pk).
Scania was er samen met Mercedes-Benz vroeg bij en bood in 2011 al een Euro 6-uitvoering van de R440 en R480 aan. Vergeleken met Euro 5 stoten de motoren tot 99 procent minder roetdeeltjes uit en tot 80 procent minder NOx.