Illegale cabotage in Zweden is erger dan gedacht.
Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote cabotagestudie. Doel van de studie is om illegale cabotage in Zweden op een gedetailleerde manier in kaart te brengen. Het onderzoek naar de bewegingen van buitenlandse trucks begon met een observatieperiode die duurde van half april tot 1 juni.
In zes weken nooit Zweden uit
In die periode bleken veel buitenlandse trucks het land geheel niet verlaten te hebben. De trucks bleken zo’n dertig tot veertig binnenlandse ritten in Zweden te doen alvorens het land te verlaten, in plaats van de toegestane drie ritten binnen een periode van zeven dagen.
Deze voorlopige resultaten laten zien dat het probleem van illegale cabotage veel erger is dan werd gedacht.
Er werd 161.987 keer een buitenlandse truck gespot en ‘getagt’ in de periode tussen half april en 1 juni. Het onderzoeksteam is nu bezig om alle resultaten van het taggen verder te onderzoeken.
Een officieel onderzoeksresultaat van ‘Cabotagestudien‘ wordt deze zomer nog gepresenteerd, op tijd voor de zogeheten Almedalenweek, een week waarin veel Zweedse politici bij elkaar komen voor discussies en debatten in het park Almedalen in Visby op het eiland Gotland.
Dertig tot veertig cabotage-ritten
“Aan de ene kant zien we een groot aantal trucks in Zweden dat het land nooit verlaat, en de regel overtreedt dat men na een week weer weg moet zijn. Aan de andere kant zien we dat ze probleemloos dertig tot veertig binnenlandse ritten kunnen uitvoeren alvorens het land weer te verlaten”, aldus logistiek-onderzoeker Henrik Sternberg. Hij is als onderzoeker verbonden aan de technische hogeschool van Lund en leidt de cabotagestudie.
De truck die de meeste illegale cabotage-ritten deed – maar liefst 78 ritten – reed voornamelijk tussen Göteborg en Stockholm heen en weer.
Diverse Zweedse media, waaronder de televisie, hebben inmiddels bericht over de studie en het probleem.
Illegale cabotage door transportbedrijven die met goedkope veelal Oost-Europese chauffeurs werken, holt het Zweedse wegtransport uit. Werk verdwijnt naar die bedrijven die door lage loonkosten op oneerlijke manier concurreren en Zweedse transportbedrijven uit de markt drukken.
Maar het zijn niet alleen Oost-Europese bedrijven die er zich schuldig aan maken. Ook grote Zweedse transportbedrijven blijken zich ruimschoots te hebben ingelaten met het langdurig illegaal inzetten van buitenlandse trucks in Zweden.
Verkeersveiligheid
Maar het probleem blijkt ook andere zorgwekkende gevolgen te hebben: “In eerste instantie is dat de verkeersveiligheid”, zegt Sternberg in een interview met de Zweedse TV-zender SVT. Hij constateert dat als nooit gecontroleerd wordt of bijvoorbeeld de remmen of de banden nog wel voldoen, het risico op de weg groot is.
“Wat de transportbedrijven betreft, is het probleem simpel: zij die de Zweedse belasting betalen en premies hier afdragen, hebben geen kans om te concurreren met partijen die zich niet aan de regels houden”, aldus Sternberg.
Hulp van truck-spottende Zweden met app
De cabotagestudie was niet mogelijk geweest zonder de enorme inzet van veel Zweden die overal in het land buitenlandse trucks spotten en die doorgaven door middel van een app op de mobiele telefoon. Daarmee kon zeer gedetailleerd in kaart gebracht worden wat individuele trucks deden.
Havenplaatsen werden daarbij goed in de gaten gehouden, en ook over de grens in bijvoorbeeld Denemarken, werden trucks gespot en werd informatie doorgegeven.
Wisselende kentekenplaten
Met het spotten in Zweden kwamen ook trucjes boven water, Sternberg: “Een groot probleem is dat buitenlandse chauffeurs andere kentekenplaten op hun truck monteren wanneer ze hun weekendrust of dagelijkse rust houden.”
“Wij hebben dezelfde truck geregistreerd met tien minuten tussentijd, met twee verschillende kentekens. We hebben veel gevallen van gerommel met kentekens en dubbele kentekens op hetzelfde voertuig.”
“Maar we krijgen ook erg veel foto’s door van trucks met helemaal geen kentekens en dat is een gevaarlijke ontwikkeling. De verkeersveiligheid op onze wegen komt daarmee in het geding”, aldus Sternberg.
Verstoppertje in het bos
Buitenlandse chauffeurs begonnen gedurende de zes weken verstoppertje te spelen. Ze wisten dat ze ‘getagt’ werden en probeerden zich op kleine weggetjes in de bossen te verstoppen.
De Zweedse politiek is inmiddels verschillende keren geconfronteerd met het probleem. De Zweedse verkeersminister, Catharina Elmsäter-Swärd, is enthousiast over de cabotagestudie. Zij vindt die: “superinteressant, aangezien we de feiten boven tafel willen hebben en bewijzen, en geen besluiten willen nemen op basis van meningen.”
Word je als chauffeur in Zweden door de politie gepakt voor illegale cabotage, dan kost je dat 4.600 kroon, ofwel 536 euro. Geen gering bedrag, maar in Zwitserland kan het booetebedrag oplopen tot meer dan 20.000 euro. Dat lijkt een realistischer bedrag, aangezien het hier niet over een simpele verkeersovertreding gaat, maar iets wat als een economisch delict beschouwd kan worden.