Renault heeft zojuist in Lyon haar complete, nieuwe Euro 6 truck-range gepresenteerd.
Renault koos voor één massale introductie van alle nieuwe Euro 6-trucks. Dit in tegenstelling tot de merken Mercedes-Benz, DAF en moederbedrijf Volvo, die hun nieuwe trucks gefaseerd presenteerden.
En waar de andere merken vasthielden aan hun bestaande types en type-aanduidingen, ging bij Renault ook dit op de schop.
T-serie
Het bestaande topmodel, de markante Magnum, en de Premium zijn vervangen door de nieuwe T-serie. De letter T staat daarbij voor transport.
En net als bij de nieuwe XF en FH is het ook bij de nieuwe Renault T-serie even wennen geblazen. Het front is opvallend en robuust vormgegeven met typische lijnen.
De dikke lijst rond de grille is daar het meest beeldbepalend bij. Die loopt naar ondertoe breed uit en de scherp ogende koplampen passen daar goed bij. De vaak toegepaste ‘glimlach-vorm’ is geheel verdwenen en de truck oogt stoer en bijna agressief.
Typisch Frans ontwerp
Het is tegelijkertijd een bijzonder en apart design, dat niet iedereen aan zal staan. Feit is wel dat de T-serie een typisch Frans gezicht heeft gekregen. De ontwerpers bij Renault zijn er dus prima in geslaagd om een Franse identiteit mee te geven aan het nieuwe topmodel.
Dit is ook aan de zijkant van de cabine terug te zien. Ook hier ontwaren we opvallende lijnen en knikjes.
Van de T-serie komt overigens ook een lager, Premium-achtig model, met een lagere instap en binnen een motortunnel van twintig centimeter hoogte. In het hogere model is de motortunnel helemaal weggewerkt.
Motoren voor de T-serie
Er komen twee motoren voor de T-serie beschikbaar: de 11 liter DTI 11, met vermogens van 380, 430 en 460 pk; en de 13 liter DTI 13 met vermogens 440, 480 en 520 pk.
Tevens is er de keuze uit verschillende dakhoogtes en wel of geen slaapcabine.
D-serie voor distributie
Voor het lichtere werk presenteert Renault de D-serie, waarbij de letter D voor distributie staat. Hierbij is de bestaande Midlum-cabine als uitgangspositie genomen. Deze is in twee breedtes beschikbaar: 2,1 meter en 2,3 meter.
De cabine is echter grotendeels opnieuw vormgegeven, inclusief het interieur. De brede variant krijgt alleen de 8 liter-motor, met vermogens van 250, 280 en 320 pk. Die motor is beschikbaar in de smalle cabine-variant, met daarbij ook nog een 5 liter en 3 liter-motor.
De smalle cabine is ook als crewcab leverbaar, en als dagcabine en halflange cabine. De brede D-serie heeft meer cabine-mogelijkheden, zoals een hoog dak en slaapcabine.
C-serie bouwvoertuigen
De C-serie trucks zijn de bouwvoertuigen, waarbij de C voor constructie staat. Ook hier zijn er twee cabine-breedtes en uiteraard staan deze trucks lekker hoog op de poten, voor extra bodemvrijheid.
K-serie extra zware terreinvoertuigen
De K-serie, waarschijnlijk van de Kerax, is een zwaardere terreinvariant met nog meer bodemvrijheid en een extra ruime oploophoek, van maar liefst 32 graden.
Deze truck is geschikt voor treingewichten tussen de vijftig en 120 ton (!). Motorisch is er voor de C- en K-serie de keuze uit de DTI 11 en DTI 13-motoren.
Afscheid van Magnum
Zoals gezegd neemt Renault dus afscheid van de Magnum, en dat zal voor de liefhebbers even moeilijk zijn. Renault bespaart door deze keuze nu echter flink op ontwikkelings- en productiekosten.
Interieur en dashboard
Wat betreft de interieurs en de dashboards is het eigen gezicht van de buitenkant meegenomen naar binnen. In de T-serie knikt het dashboard om de chauffeur heen waardoor de verschillende knoppen en dashboardfuncties goed binnen handbereik blijven.
Stuurwiel
Het stuurwiel is net als bij de nieuwe FH op drie manieren instelbaar. Verder heeft het enkele knoppen en kijk je door het stuur heen, dan valt het grote display in het midden van het dashboard op. Aan weerszijden daarvan zitten slechts nog enkele kleinere meters waaronder rechts de toerenteller.
Truck in High End-gebied
Met de nieuwe T-serie heeft Renault een truck neergezet die zich duidelijk in het High End-gebied op de wereldwijde truckmarkt bevindt, maar dit conflicteert enigszins met de nieuwe merkenstrategie van moederbedrijf Volvo Group.
Tijdens een persdag aan het begin van 2013 lichtte Volvo toe waar het Renault nu positioneert: tussen het Value-segment en het High End-segment in, een klein stapje terug. Hiermee komen voor Renault echter wel enorme kansen binnen handbereik in opkomende truckmarkten in Latijns-Amerika, Azië en Afrika.
Voor wat betreft Europa heeft Renault voor de komende jaren in ieder geval een prachtige serie trucks neergezet, die ongetwijfeld heerlijk zullen rijden. We doen ook ons uiterste best om er eentje beschikbaar te krijgen voor onze Truck van het Jaar-verkiezing na de zomer.
Daarnaast zijn we hard bezig om de hele serie nieuwe Renaults op het Truckstar Festival te krijgen op de Renault-stand!