Een nieuwe generatie van de digitale tachograaf die op afstand uitleesbaar wordt, is een stapje dichterbij gekomen.
Voor Europese politici was het een belangrijke stap, maar als chauffeur zit je er niet op te wachten; de nieuwe generatie van de digitale tachograaf biedt inspectiediensten weer nieuwe mogelijkheden.
Vandaag sprak het Europees Parlement met de Europese Raad – de Europese ministers van transport/verkeer/infrastructuur, over de nieuwe generatie digitacho’s. Er werd een akkoord gesloten, maar de plannen moeten nog wel worden goedgekeurd door het voltallige Europees Parlement en de 27 lidstaten van de EU.
Op afstand uitleesbaar, een eng idee, geen oplossing
Wat houden de plannen in? Men wil dat nieuwe trucks over drie jaar uitgerust worden met een digitale tachograaf die door inspectiediensten op afstand uitgelezen kan worden.
Een eng idee, en absoluut geen oplossing voor het probleem van de absurde boetes die politie en controlediensten in verschillende landen graag uitschrijven voor kleine overtredingen op de rij- rusttijdenregeling.
Automatische boetes en nog meer misbruik inspectiediensten
Bovendien zouden met de nieuwe technologie zelfs automatische boetes geschreven kunnen worden. De Europese Commissie heeft echter aangegeven dat de techniek alleen toegepast zal worden om de rotte appels eruit te halen, en dat ‘onnodige controles’ langs de weg zullen afnemen.
Maar of dit individuele landen ervan zal weerhouden niet nog meer bizarre (automatische) boetes te gaan schrijven, is zeer de vraag. Hetzelfde werd gezegd in 2006 over de 28-dagenregeling, die er alleen was om te controleren of chauffeurs hun weekendrust wel goed nemen.
Diverse, met name Zuid-Europese landen, hebben dit echter heel anders uitgelegd en schrijven vanaf dat moment boetes voor de kleinste overtredingen op de rij- en rusttijden, weken eerder begaan. De rotte appels-belofte van de Europese Commissie lijkt daarom absoluut geen garantie tegen meer misbruik.
TLN
Ook branche-organisatie TLN maakt zich zorgen. TLN heeft een sterke lobby in Brussel en waarschuwt al enige tijd tegen nog meer misbruik door controlediensten. Bovendien merkt TLN op dat er nog altijd geen geharmoniseerd boetebeleid is. Dit zou een voorwaarde moeten zijn, nu en straks.
Patronaal attest verdwijnt
Een positief punt is echter dat over drie jaar het gehate patronaal attest zal verdwijnen. Dit vakantiebriefje, of ‘verklaring van activiteiten’ moet in bepaalde landen overlegd worden om een periode van verlof of ziekte aan te tonen.
Onlangs kreeg een Belgische transportondernemer in Frankrijk de bizarre boete van 39.000 euro opgelegd voor een probleem met het patronaal attest. Aan dit soort vreselijke situaties zal over drie jaar een einde komen. TLN heeft daar hard voor gestreden in Brussel en is tevreden met dit resultaat.
Overigens was de bedoeling van Brussel om bedrijfswagens vanaf 2,8 ton tachograaf-plichtig te maken. Dit plan is geschrapt. Daarnaast is de zogeheten ‘retrofit’-periode verruimd tot vijftien jaar na de invoering van de nieuwe digitacho. Dat betekent dat trucks met de huidige digitale tachograaf, pas vijftien jaar na de invoering van de nieuwe generatie, deze ingebouwd moeten krijgen. Dit zal dus op z’n vroegst vanaf 2031 moeten.
Foto: In de toekomst hoeven trucks niet meer aan de kant gezet te worden, alvorens de tacho-gegevens uit te kunnen lezen. Het lijkt mooi maar voor chauffeurs is het niet bepaald de vooruitgang.