“De acties hebben Kallas aan het twijfelen gebracht.”
Dat zegt FNV-voorman Edwin Atema na de grote chauffeursacties van 14 mei in Brussel, Nederland en andere landen.
Chauffeurs uit zes verschillende landen belden en sms’ten de gehele dag met Brussel om hun zorgen en onvrede te uiten. In Nederland reed een stoet chauffeurs vanuit Amersfoort naar tanktransporteur Schenk in Papendrecht – dit bedrijf steunde de actie – en door naar verladersorganisatie EVO in Zoetermeer.
De acties lijken effect gehad te hebben. Woordvoerder Helen Kearns van Eurocommissaris van transport Siim Kallas, zegt het volgende in een reactie op de chauffeursprotesten tegen het verder vrijgeven van de cabotage vanwege het ontbreken van een level playing field in Europa:
Angst voor misbruik
“De huidige cabotage-beperkingen zijn in strijd met de vrije markt in Europa. Die garandeert alle Europese burgers vrij en overal te kunnen reizen, handelen en werken. De cabotage-beperkingen zijn er echter toch, vanwege de angst voor misbruik en het verlagen van de sociale lat.”
“Het is duidelijk dat de cabotage-regels op de lange termijn aangepast moeten worden, maar dit moet op een goede manier gebeuren, en in overleg met alle belanghebbenden”, aldus Kearns.
Handreiking
Hiermee lijkt de Europese Commissie een handreiking te doen naar West-Europese chauffeurs en transportbedrijven, en dat is positief, vindt ook Edwin Atema:
“Het lijkt erop dat Kallas door de chauffeurs aan het twijfelen is geslagen. Dat zou dan het eerste succes zijn van onze massale bel- en sms-actie van 14 mei. Hij twijfelt aan de uitvoering van zijn plannen op de korte termijn.”
Handhaving
De Europese Commissie gaat nog iets verder door ook te zeggen dat de handhaving op cabotage moet verbeteren.
“Wat mogelijk is op de korte termijn, is om de handhaving op de bestaande regels te versterken, inclusief de sociale aspecten.”
Atema reageert verheugd: “Kallas roept nu zelf om betere controle. Dat heeft hij nog niet eerder gezegd!”
Kallas twitterde daarnaast dat hij de regels wil versimpelen.
Transportmarkt
Verder legt men in Brussel de nadruk op het beter functioneren van de transportmarkt, aangezien dit ten voordele zou werken van iedereen in het wegtransport en van de Europese economie als geheel, want: “Die is totaal afhankelijk van een effciënt werkende transport-sector. Dit zal het belangrijkste uitgangspunt zijn voor wat betreft het beleid in de komende maanden.”
Opzich een goed punt, maar hiermee laat de Europese Commissie tussen de regels door toch horen dat men vrije cabotage ziet als een middel om het wegtransport efficiënter te krijgen, en om daarmee de CO2-uitstoot van het transport naar beneden te krijgen.
Gelukkig staat daar tegenover dat men zich realiseert dat het verder vrijgeven van de cabotage complex is en veel tijd kost, “wat het moeilijk maakt om er tijdens de ambtsperiode van deze commissie iets mee te doen.”
En dat geeft hoop en wellicht tijd. De acties zijn in ieder geval niet voor niets geweest.
Siim Kallas lijkt zich iets aangetrokken te hebben van de misstanden in het West-Europese wegtransport.