Voor MAN is het jaar 2013 slecht begonnen.
De cijfers over het eerste kwartaal zijn slecht. Het aantal orders loopt terug, de omzet daalt en het eerste kwartaal is met verlies afgesloten.
Het jaar 2012 werd nog wel met winst afgesloten, met iets minder dan een miljard euro. In 2012 waren er echter twee ontwikkelingen die MAN nu in de problemen hebben gebracht.
Eurocrisis en Euro 5 in Brazilië
“Onze klanten waren duidelijk geraakt door de Eurocrisis en de introductie van Euro 5-norm in Brazilië”, aldus de CEO van MAN Group Georg Pachta-Reyhofen. In Brazilië werd in 2012 in één keer de stap gemaakt van de Euro 3-norm naar de Euro 5-norm.
Orders daalden
Het totaal aantal orders daalde met twaalf procent in het eerste kwartaal van 2013, vergeleken met het eerste kwartaal van 2012. Daarbij is het vooral de Europese markt waar MAN de pijn voelt. In Latijns-Amerika gaat het beter en trekt de markt aan.
De omzet van MAN Truck & Bus was het eerste kwartaal negen procent lager dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Maar ook ontwikkelingen in andere onderdelen van het bedrijf, zoals de scheepsmotoren, zorgde ervoor dat MAN Group 82 miljoen euro verlies heeft gemaakt in het eerste kwartaal van 2013.
“We rekenen niet op een aanzienklijke economische groei in 2013. We verwachten dat de truck- en busmarkt in Europa verder krimpt maar in Brazilië verwachten we dat de verkopen stijgen en er weer groei is”, aldus Pachta-Reyhofen.