96 centimeter schotelhoogte voor volumetransport.
Bij DAF startte onlangs de productie van de nieuwe XF-serie. Zoals gebruikelijk bij het merk uit Eindhoven zijn de eerste trucks die van de band komen standaard 4×2 trekkers, en worden later andere asconfiguraties ingevoerd.
Speciaal voor het transport van volumetransport introduceert DAF nu de nieuwe Euro 6 XF nu ook als Low Deck-trekker. De nieuwe trekker heeft een schotelhoogte van slechts 960 millimeter voor trailers met een inwendige laadhoogte van bijna drie meter. Hierdoor zijn binnen de wettelijke grenzen laadvolumes tot ruim 100 m3 mogelijk.
De nieuwe Low Deck-trekker van DAF heeft standaard luchtvering op de achteras en kent daarbij een speciale manouvreerstand. Met een druk op de knop komt het chassis aan de achterzijde tot zo’n 50 millimeter omhoog. Dit verkleint de kans dat trekker en oplegger elkaar raken tijdens bijvoorbeeld het op- en afrijden van veerboten en laadplatforms.De manouvreerstand werkt alleen bij snelheden onder de 30 kilometer per uur en schakelt daarboven automatisch uit. Luchtvering op de vooras is tegen meerprijs leverbaar.
Ondanks de geringe chassishoogte kan de XF Low Deck standaard 1.090 liter diesel meenemen in de standaard gemonteerde 580 milimeter hoge brandstoftanks. Als krachtbron dient de bekende 12,9 Paccar MX-13 motor met vermogens van 410, 460 of 510 pk. In het najaar komt ook de nieuwe Paccar MX-11 motor beschikbaar in 440 pk uitvoering.