MAN laat op de Bauma in München verschillende nieuwe trucks zien.
De TGS is MAN’s belangrijkste truck in de wereld van bouw- offroad- en constructietrucks en staat prominent in de spotlights op de Bauma. Uiteraard voldoet de TGS aan de Euro 6-norm, en dat heeft meteen een voordeel: de Euro 6-motoren hebben een hoger koppel dan hun Euro 5-voorgangers, en dat komt beschikbaar bij lagere toerentallen.
In de bouw-uitvoering is de TGS leverbaar met voorwielaandrijving (Hydrodrive). De stalen bumper lijkt op die van de gewone TGS maar is anders opgebouwd. Het middelste deel is uitgevoerd met drie buizen en een vierde buis die aan weerszijden naar de bodembeschermingsplaat onder de motor loopt.
Ook de bouwvoertuigen uit de TGM- en TGL-serie hebben een bumper uit drie delen. In geval van een klein ongelukje – onvermijdbaar op de bouwplaats zo redeneert men bij MAN – hoef je slechts het beschadigde deel bumper te vervangen in plaats van een halve voorkant.
TGM Crew-cab
Een primeur is een TGM 4×4 met manschappen-cabine. Deze vierdeurs-cabine is ook beschikbaar op als TGL en heeft eveneens de nieuwe Euro 6-look. In de bosbouw, of als brandweerwagen voor onherbergzame gebieden zal dit een nuttig truckje blijken.
Maar, op de Bauma laat MAN ook een voertuig zien dat zich niet buiten de gebaande paden van de mijnbouw zal bevinden: een vier-assige TGS WW kipper, goed voor een totaalgewicht van vijftig ton. Dit soort trucks rijden in mijnen in landen als Chili.
Dichter bij huis zul je misschien een nieuwe TGM beton-mixer tegenkomen. Deze vierasser van 32 ton kan met de juiste opbouw 8,5 kubieke meter beton vervoeren. Voor de Nederlandse markt kan dit een interessante auto zijn, maar omdat onze wetgeving wat betreft aslasten op dergelijke trucks meer toelaat dan bijvoorbeeld Duitsland, zullen we in Nederland zwaardere MAN’s tegen gaan komen in dit segment.