Volvo presenteert op de Bauma in München de nieuwe FMX.
“Met de Volvo FMX onderscheiden de bouwtrucks zich met een duidelijke identiteit”, zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks. En vergeleken met de ‘oude’ FMX is natuurlijk het een en ander verbeterd, Nilsson: “We nemen nu een grote stap vooruit op de belangrijkste onderdelen: robuustheid, rijeigenschappen en ontwerp. Alles is ontwikkeld met het oog op de chauffeur.”
In het terrein
De eigen lijn in het ontwerp was bij de eerste serie FMX ook al onmiskenbaar, en is doorgezet in de nieuwe FMX. Maar vooral belangrijk is hoe je met de truck in het terrein uit de voeten kunt. De voorwielaandrijving is verder verfijnd, en de poisitie van de aangedreven vooras is 10 centimeter verder naar voren geplaatst, op dezelfde positie als de niet aangedreven as. Hiermee verbetert de oploophoek aanzienlijk.
Nieuw is overigens de combinatie tussen I-Shift en aandrijving rondom. Dat moet garant staan voor goede prestaties in zwaar terrein.
Verder krijgt de nieuwe FMX het Volvo Dynamic Steering-systeem. “Dankzij dit systeem heeft de chauffeur minder spierkracht nodig bij het manoeuvreren. Zelfs bij lage snelheden kun je een zwaarbeladen truck met één vinger besturen”, aldus Nilsson. Overigens heb je als chauffeur ook een geheel nieuw ontworpen interieur om je heen.
Configuraties
Verder heeft de truck een bodemvrijheid van 30 centimeter en is de luchtvering vernieuwd en leverbaar op achterassen van de 4×2, 6×4 en 8×4-asconfiguraties. De FMX is ook te krijgen met een tridemstel, als 8×4, waarbij de laatste as een gestuurde naloopas is.
Wat motorvermogens betreft valt er genoeg te kiezen: van de 330 pk-uitvoering van de 11 liter-motor tot een dikke 540 pk van de 13 liter-motor.
Het is natuurlijk geen toeval dat Volvo de Bauma gebruikt voor de presentatie van de FMX. De Bauma is de grootste vakbeurs voor bouwend Europa, en de FMX heeft in korte tijd naam gemaakt; het is één van de populairste bouwtrucks van Europa.
De productie van de nieuwe FMX gaat in september van start. Hieronder staan alvast een video en enkele foto’s.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De cabine is aan de buitenkant versterkt en gemaakt van hoogwaardig staal. Als chauffeur zit je dus veilig. Ook veilig is de relatief lage positie van de cabine. Hierdoor is het zicht rondom goed in druk stedelijk verkeer.