Vandaag maakten we in München voor het eerst goed kennis met de Euro 6-trucks van MAN. En dat viel niet tegen.
MAN presenteerde de vernieuwde TG-serie trucks op de IAA, vorig jaar in Hannover. Maar nu stapten we in, en reden we een aantal mooie trajecten in de omgeving van München.
Er is naast de Euro 6-techniek niet veel veranderd: de panelen langs de A-stijl zijn vernieuwd voor betere luchtgeleiding en uiteraard is het front vernieuwd, wat de trucks een stoerder voorkomen geeft. Achter het stuur vinden we het vertrouwde, ietwat zakelijke interieur en dashboard, en alles zit op exact dezelfde plek als we gewend zijn.
Soepel
Maar met wegrijden lijkt het schokkerige aangrijpen van de koppeling van weleer, als sneeuw voor de zon verdwenen te zijn. De TGX 18.440 EfficientLine-trekker met daarachter een drie-assige oplegger en 38 ton totaalgewicht, komt soepeltjes van z’n plek.
Een bocht door sturen gaat eveneens prettig en soepel, wat nog verder geholpen wordt door het fijn in de hand liggende dikke, met leer afgewerkte stuur.
TGS
Na een rondje van twintig kilometer verwisselen we de TGX voor een TGS EfficientLine, eveneens met de D2676-motor met 440 pk. Met deze truck rijden we een ronde van bijna honderd kilometer. De zitpositie in de smallere cabine is iets meer naar het midden van de truck, en bovendien iets lager. Het zweverige gevoel van de TGX is er bij de TGS niet. In dat opzicht bevalt ons het rijgedrag van de kleinere TGS beter.
Ook bij deze truck is een bochtje nemen een genot, maar mooi is ook de werking van de ACC, die de afstand, én de snelheid van je voorganger meet. De retarder – met maar liefst zes standen – werkt eveneens goed, hoewel vier standen wellicht iets beter behapstukbaar zou zijn.
Uiteraard lees je in Truckstar binnenkort meer over onze rij-ervaringen met de Euro 6 TG-serie, maar hier onder zie je alvast enkele foto’s.
Onze TGS: een lekkere, handzame auto.