Voor de veertiende maand op rij daalde het aantal nieuw verkochte trucks in Europa.
De Europese markt voor zware trucks (zestien ton en zwaarder) blijft krimpen, een duidelijke aanwijzing dat het Europese wegtransport nog altijd in zwaar weer zit.
In februari werden in de EU 13.320 nieuwe zware trucks op kenteken gezet, een daling van 12,4 procent vergeleken met februari 2012.
Alle grote landen lieten een flinke daling zien, hoewel er een verschil is tussen de grote Zuid-Europese landen en grote Noord-Europese landen.
Frankrijk (-18.4 procent), Italië (-23.8 procent) en Spanje (-25.3 procent), lieten scherpere dalingen zien dan Duitsland (-8,9 procent) en het Verenigd Koninkrijk -11 procent).
Daling NL valt erg mee
Nederland springt er in positieve zin uit. Weliswaar daalde het aantal trucks dat in februari op kenteken werd gezet, maar met twee procent viel dit mee: 741 nieuwe zware trucks in februari 2013 tegen 756 in februari 2012.
In België hangt de vlag er heel anders bij. Daar daalde het aantal nieuw op kenteken gezette trucks naar 431 in februari, vergeleken met 538 een jaar eerder: een daling van 19,9 procent.
In de Scandinavische landen gaat het eveneens slecht: Denemarken -16,1 procent, Zweden -27,3 procent en Noorwegen (geen EU-lid) -21,5 procent.
De cijfers werden bekend gemaakt door de ACEA, (European Automobile Manufacturers’Association).