“Wij willen van Nederland mondiaal weer een heel sterke speler maken.”
Dat zegt TLN-voorzitter Alexander Sakkers in een interview in een speciale logistiek-bijlage van het Financieele Dagblad.
“De kleine en middelgrote bedrijven in de sector hebben het moeilijk. Het is overleven geblazen met veel faillissementen”, zegt Sakkers. “Vroeger waren wij de vervoerders van de wereld.”
Om Nederland weer terug aan de top te krijgen moeten we een nieuwe, slimme koers gaan varen, vindt Sakkers. Door bijvoorbeeld de regie over het gehele logistieke keten in handen te krijgen, kan Nederland goedkoper werken en sterker uit de strijd komen.
Sakkers: “Ongeacht de modaliteit, weg, water of lucht, moet de goederenstroom, informatiestroom en financiële stroom op tijd, efficiënt en duurzamer zijn. Met ketenoverschrijdende regie kan de logistiek flink besparen.”
In theorie kunnen op die manier ook Nederlandse chauffeursbanen behouden blijven.
Digitale vrachtbrief
Een ander punt waarop veel gewonnen kan worden is dit: “De digitale vrachtbrief blijft een grote wens van veel partijen binnen de sector. Als land moeten we de logistieke sector en de ICT aan elkaar koppelen”, aldus Sakkers.
Verder zal het Nederlandse transport creatief moeten zijn in het zoeken naar niches, Sakkers: “Om dit zware weer te overleven moeten we niches vinden.” Met andere woorden, we moeten ons meer richten op specialistische transporttaken, om de concurrentie uit andere landen een stap voor te blijven.
Investeren in schone logistiek
Overigens maken schone trucks daar ook deel vanuit. Veel verladers hebben inmiddels oren naar schone logistiek, omdat ze zich op die manier als maatschappelijk verantwoord bedrijf kunnen profileren. Investeringen in Euro 6-trucks, LZV’s, LNG- en CNG-techniek en hybride trucks geven transporteurs een streepje voor bij milieubewuste verladers.
Maar jonge aanwas in de logistiek blijft achter, vindt Sakkers. Daarom komt TLN met een arbeidsmarkt-campagne om jonge mensen te interesseren voor een baan in de logistiek. Overigens niet alleen voor chauffeursbanen, maar van loodsmedewerkers tot planners en managers, overal heeft onze logistieke sector behoefte aan goede jonge mensen.