Bij Mercedes-Benz in Wörth am Rhein is zojuist de nieuwe Atego gepresenteerd.
Na de nieuwe Actros, de Antos en de Arocs was het vandaag de tijd voor de Euro 6-distributietruck van Mercedes: de nieuwe Atego.
Daarmee is de Euro 6-truckrange van Mercedes compleet en qua uiterlijk is de Atego duidelijk onderdeel van de truckfamilie.
De nieuwe Atego zal volgens Daimler Trucks topman Andreas Renschler tot vijf procent zuiniger lopen dan het huidige model, ondanks Euro 6. De aandrijflijn is hierbij natuurlijk het belangrijkst. Voor de Atego komen twee Euro 6-motoren beschikbaar: Een 4 cilinder 5,1 liter motor met vermogens tussen 156 en 231 pk, en een nieuw ontworpen 6 cilinder 7,7 liter motor. Die laatste heeft common rail-techniek en levert vermogens van 238 pk tot 299 pk.
Een gekoeld uitlaatgas-recirculatiesysteem (EGR) en een compact SCR-systeem (AdBlue), plus een gesloten roetflter maken het mogelijk dat het AdBlue-verbruik met de helft daalt vergeleken met Euro 5.
Automaat met acht versnellingen
Op de nieuwe Atego is de PowerShift 3-automaat standaard. Interessant is daarbij dat een onlangs geïntroduceerde nieuwe achtbak ook op de Atego geleverd wordt, naast de bekende zesbak. Maar wie zelf wil schakelen kan als optie een handbak met zes of negen versnellingen bestellen. Standaard is tevens Stability Control Assist, op personenauto’s bekend als ESP.
Het cabine-interieur is volledig nieuw en heeft eenzelfde hoogwaardige look als dat van de nieuwe Actros en Antos, ook al is het dashboard iets eenvoudiger ingericht. De cabinevering is verbeterd waardoor het overhellen in bochten minder is geworden, zo claimt men.
Verder is het stuursysteem geheel nieuw ontworpen: De gehele rijbeleving moet dus verbeterd zijn. Ook aan de achterwielophanging en het chassis zijn verbeteringen doorgevoerd. In totaal biedt Mercedes 42 verschillende Atego-varianten aan met drie cabine-lengtes, diverse wielbases en zelfs een all-wheel drive-versie.
Kleine truck, grote speler
De Atego is het kleinste truckmodel van Mercedes en valt in de markt van 6,5 tot 16 ton. Maar het is wel een grote speler in Europa. In 2012 was in het middelzware segment elke derde truck in Europa een Atego in de truckverkopen, in Duitsland zelfs de helft, zo claimt men bij Mercedes.
Atego’s zijn gemiddeld zeven jaar in gebruik bij een bedrijf en kunnen maar zo 80.000 kilometer per jaar op de klok zetten. Dat alles natuurlijk in veeleisend stads- en distributieverkeer. Daimler Trucks investeerde daarom 300 miljoen euro in de ontwikkeling van de nieuwe Atego.