Brusselse plannen voor de nieuwe digitacho gaan veel te ver.
Dat concludeert TLN. De Europese Commissie wil een nieuwe digitale tachograaf introduceren die op afstand uitgelezen kan worden. Dit maakt het mogelijk voor controlediensten om de digitacho al rijdendeweg te controleren.
Onacceptabel
Onacceptabel, vindt TLN en vindt ook Truckstar. De angst is namelijk dat verschillende lidstaten volop misbruik gaan maken van deze mogelijkheid en torenhoge boetes zullen uitdelen. Vooral Zuid-Europese landen hebben een nare reputatie opgebouwd wat betreft bizarre boetes voor kleine overtredingen.
Eveneens onacceptabel vindt TLN het plan van de Europese Commissie om ook alle bestaande trucks verplicht te laten voorzien van de nieuwe digitacho. Dit kost handen vol geld en maakt trucks en chauffeurs nog vatbaarder voor het krijgen van extreme boetes.
Verfoeide 28 dagenregeling
Een groot deel van het probleem is daarbij de verfoeide 28 dagenregeling. Die was ooit bedoeld om te kunnen controleren of chauffeurs hun weekendrust wel genieten.
Maar omdat het vanuit Brussel toegestaan wordt dat ieder Europees land de rij- en rusttijdenregeling op haar eigen wijze interpreteert, kun je in Italië bijvoorbeeld een dikke boete krijgen voor een overschrijding van de rijtijd van vijftien minuten, drie weken eerder begaan.
TLN wil daarom dat de onderliggende regels eerst worden aangepakt.De 28 dagenregeling moet vervangen worden door zeven dagen, aldus TLN. De vernieuwde digitacho zal in 2017 op de markt komen.