Goed nieuws uit Brussel: de Europese Commissie zal geen haast maken met het verder vrijgeven van de binnenlandse transportmarkten.
Dat is op 6 maart bekend geworden na een gesprek tussen Eurocommissaris voor Transport Siim Kallas en verschillende Europarlementariërs.
“Eurocommissaris Kallas is geschrokken van de vele misstanden in het wegvervoer en is met ons van mening dat we nu eerst moeten zorgen voor verbeterde handhaving van arbeidsvoorwaarden en veiligheidsvoorschriften”, zegt de Nederlandse SP-Europarlementariër Dennis de Jong.
Bakzeil
De Europese Commissie haalt bakzeil met het uitstel. Eerder nog was de Commissie van plan de cabotageregels op korte termijn te versoepelen. De gedachte daarachter is dat er dan minder lege kilometers gereden worden. Dat helpt de CO2-uitstoot van het transport te verminderen, wat de Commissie helpt om bepaalde milieudoelstellingen te halen.
Edwin Atema niet overtuigd
Edwin Atema van FNV Bondgenoten is echter niet overtuigd van de goede wil van de Europese Commissie. In een reactie zegt hij tegen Truckstar: “Mocht Kallas niet klip en klaar aangeven dat van verder vrijgave van de cabotage geen sprake is, en dat geen werk wordt gemaakt van handhaving dan gaan onze geplande acties gewoon door. We moeten zeker druk blijven zetten op de Ayatollahs van de vrije markt daar in Brussel.”
SP begint meldpunt
De SP begint overigens een online meldpunt voor misstanden in het wegtransport. Volgens SP Europarlementariër Dennis de Jong moet het meldpunt volgende maand online zijn.
Het meldpunt richt zich specicifiek op chauffeurs. Zij kunnen hun klachten kwijt en misstanden aankaarten. Na een tijdje zullen alle klachten gebundeld worden en aangeboden worden aan Eurocommissaris voor Transport Siim Kallas.
Foto: (ANP) Met het vrijgeven van de cabotage zouden goedkope chauffeurs in Nederland vrijelijk al het Nederlandse werk kunnen doen. Dat heet oneerlijke concurrentie.