De Nederlandse minister van Infrastructuur wil voorlopig geen vrije cabotage toestaan in Nederland.
Een wijs besluit van minister Schultz, zo vindt ook werkgeversorganisatie in het transport TLN, die bij de minister heeft gelobbyd voor dit besluit. Verladersorganisatie EVO is wel voor het volledig vrijgeven van de cabotage in Nederland en Europa.
Maar onze minister schaart zich achter haar eigen transportsector, en dat is goed nieuws. “Het verder vrijgeven van cabotage is wat mij betreft pas mogelijk als er sprake is van gelijke sociale condities in het wegtransport in Europa”, zo redeneert onze minister.
Met het ontbreken van een level playing field levert het Nederlandse transport nu al een zware en oneerlijke strijd met bedrijven die goedkope chauffeurs uit Oost-Europa in dienst hebben. Als de cabotage vrijgegeven wordt, lijkt het einde zoek.
Europese Commissie
Het woord is nu echter aan Brussel. De Europese Commissie wil net als EVO de cabotage verruimen en uiteindelijk helemaal vrij geven. Daarmee kan namelijk het leegrijden worden verminderd, wordt het wegvervoer efficiënter en kan de CO2-uitstoot van het wegvervoer omlaag, zo redeneert de Europese Commissie.
TLN gooide enkele maanden geleden het roer om wat betreft haar standpunt over vrije cabotage. Dat was toen een belangrijke stap. Men moet daarbij echter niet vergeten dat enkele grote TLN-leden in Nederland op grote schaal goedkope Oost-Europese chauffeurs hebben rijden.
Foto: Minister Melanie Schultz (ANP)