De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen heeft de Europese Commissie vragen gesteld over de inzet van Filipijnse chauffeurs.
Ons nieuws over de inzet van Filipijnse chauffeurs, en de wanhoop en verontwaardiging van Nederlandse chauffeurs is daarmee doorgedrongen tot in Brussel, en dat is positief.
Weet de Commissie überhaupt van de Filipijnen?
Peter van Dalen verwijst in zijn vragen direct naar ons nieuwsbericht over de inzet van Filipijnse chauffeurs en wil als eerste weten van Eurocommissaris voor Transport Siem Kallas of de Europese Commissie kennis heeft genomen van dit bericht.
Van Dalen vraagt ook of er bij de Europese Commissie meer gevallen bekend zijn waarin een transportbedrijf via een uitzendconstructie werknemers van buiten de EU inzet voor het internationaal wegvervoer in Europa.
Mag dit en willen we dit?
Bovendien wil Van Dalen weten of de Europese Commissie vindt dat deze juridische constructie in overeenstemming is met het Europese recht. Oftwel, vindt de Commissie dat dit zomaar kan?
Daarnaast wil hij weten of de Europese Commissie van mening is dat het onwenselijk is dat dit soort juridische constructies worden opgetuigd om de sociale lasten van de wegvervoeronderneming te drukken? En zo nee, waarom niet?
Ook een belangrijke vraag van Van Dalen is of de Europese Commissie vindt dat werknemers in het internationaal wegvervoer onrechtvaardig worden benadeeld door het gebruik van dit soort uitzendconstructies met werknemers van buiten de EU.
De echte vraag
Peter van Dalen stelt vervolgens nog twee vragen, die waarschijnlijk nóg belangrijker zijn, omdat hij daarmee hij aan de kern van het probleem komt:
“Deelt de Europese Commissie mijn opvatting dat de gelijke beloning van gelijk werk een essentiële voorwaarde is om een echt gelijk speelveld te creëren op de Europese interne vervoersmarkt? Zo nee, waarom niet?”
Dit is simpelweg de hamvraag, waar we binnenkort graag het antwoord op willen horen. Want een level playing field is precies wat nu ontbreekt, met grote schade aan onze sector tot gevolg.
Cabotage: gevoelig en belangrijk punt
Als laatste snijdt Van Dalen een ander gevoelig en uiterst belangrijk punt aan: de Europese cabotage-wetgeving: “Is de Europese Commissie voornemens het principe van een gelijke beloning voor gelijk werk leidend te laten zijn bij de aankomende herziening van Verordening 1072/2009 EU over de Toegang tot de Europese Wegvervoermarkt (cabotage)? Zo nee, waarom niet?”
Van Dalen weet dat de Europese Commissie de cabotage uiteindelijk helemaal wil vrijgeven en op korte termijn de regels wil versoepelen. Dat is mooi voor het milieu en het behalen van allemaal CO2-doelstellingen, omdat er op die manier iets minder lege kilometers gereden zullen worden.
Maar het is catastrofaal voor Nederlandse transporteurs. In eigen land worden die zonder pardon de nek omgedraaid door transporteurs die tegen prijzen rijden waar we met Nederlandse chauffeurs achter het stuur niet tegen op kunnen concurreren.
De vragen van Van Dalen worden helaas niet meteen morgen beantwoord. Binnen zes weken moeten ze echter beantwoord zijn door Eurocommissaris Kallas. Feit is wel dat de inzet van Filipijnse chauffeurs en het ontbreken van een level playing field nu onder de aandacht zijn gebracht van het dagelijks bestuur van de EU. En de EU is in dit geval de bron van de problemen.
Peter van Dalen is vanuit de ChristenUnie Europarlementariër voor de European Conservatives and Reformists Group (ECR). Dit is een Europese politieke partij die kritisch is over teveel Europese eenwording. Ook de Britse Conservatieven zijn bij ECR aangesloten.
Foto: Peter van Dalen heeft zich in Brussel vaker hard gemaakt voor het Nederlandse transport.